Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på
tentan 3 november 2008.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Blanketten
En
anpassad version
av institutionens kursvärderingsblankett användes.
Utfall
5 kursvärderingsblanketter lämnades in.
11 studenter skrev tentan.
15 studenter var registrerade på kursen.
Frågorna
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
1 | Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? | 0 | 0 | 3 | 2 | 3.40 | 0 |
2 | Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? | 0 | 0 | 3 | 1 | 3.25 | 1 |
3 | I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? | 0 | 0 | 0 | 5 | 4.00 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
4 | Vilket utbyte har du haft av följande: |
4a | Laborationer (= den bokade och handledda labbtiden) | 0 | 0 | 1 | 4 | 3.80 | 0 |
4b | Inlämningsuppgifterna (= själva uppgifterna) | 0 | 0 | 2 | 3 | 3.60 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
5 | I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? | 0 | 0 | 1 | 4 | 3.80 | 0 |
6 | Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? | 0 | 0 | 2 | 3 | 3.40 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Antal svar | Medel | Min | Max | Norm | Ej svar |
7 | Hur många timmar, schemalagd och övrig tid, har du totalt lagt ner på kursen? | 3 | 135 | 75 | 170 | 200 | 2 |
Norm-värdet är det antal timmar som kursen borde krävt, om man räknar med att en heltidskurs kräver 40 timmar per vecka.
Om någon student angivit ett intervall, till exempel 30-40 timmar, har jag använt medelvärdet, i det fallet 35 timmar.
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | Ej svar |
8 | Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... | 0 | 5 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | ej tillämpbart | Ej svar |
9 | Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? | 0 | 0 | 5 | 0 |
10. Vad tycker du har varit bra?
Svar som lämnades:
- Allt.
- Labbuppgifterna, föreläsningarna
- Mycket bra föreläsningar. Ganska tråkiga partier blir intressanta.
- Bra föreläsningar, som vanligt, av Thomas. Labbarna underlättade inlärningen och flöt på bra.
- Lärorika föreläsningar med humoristiska nördiga skämt som får en att bibehålla fokus och intresse för föreläsningarna
11. Förslag till förbättringar.
Svar som lämnades:
- Kursen omfattade inte så värst många tolkar. Att titta på en sådan i lite mer detalj hade varit kul, ex. Python
- Kursen kanske blir lite mer intressant om labbarna tar upp mer praktiska, användbara saker.
Kanske inte alltid har användning av ett C-språk skrivet i C?
Exempel (som tagits upp på föreläsningarna):
- sökmotor (PHP?)
- "config-fil" -- alltid bra att kunna
Kursledarens kommentarer
-
Ganska få svar, och få förbättringsförslag.
Det går inte att dra så många slutsatser baserat på kursvärderingen,
mer än att studenterna verkar vara någorlunda nöjda.
I alla fall den minoritet som fyllde i kursvärderingen.
-
Det finns plats för fler uppgifter att göra på labbarna.
En enkel skräpsamlare är på gång som uppgift,
och kanske också en interpretator för ett enkelt språk som man kan använda för att läsa konfigurationsfiler.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
5 november 2008