Den här kursvärderingen gäller datorteknik-delen
av delkursen Datoranvändning och datorteknik, 5 poäng,
som ingick i kursen Mediedesign I i Karlskoga hösten 2004.
Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på sista föreläsningen (1 oktober 2004).
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Instruktionerna
Ta ett tomt A4-papper. Dra ett horisontellt streck mitt på så att det delas i två delar.
Som rubrik på den översta delen skriver ni "+" och på nedersta
delen "-". På "-"-delen skriver ni det som ni tycker var dåligt
med kursen, och som vi bör ändra på till nästa år. På "+"-delen
skriver ni det som ni tycker var bra med kursen, och som vi inte bör
ändra på till nästa år.
Utfall
22 svar lämnades in.
(27 studenter är registrerade på kursen. På förstagångstentan deltog 25 studenter.)
För att sammanfattningen ska bli rättvisande har jag kombinerat punkter
som säger ungefär samma sak. Man bör dock vara medveten om att sådana kombinationer
kan göras på flera olika sätt, vilket skulle kunna ge olika utfall i sammanfattningen.
De inlämnade originalen finns tillgängliga hos mig för den som vill titta på dem.
De vanligaste svaren
Minst fem studenter har skrivit var och en av dessa.
Plus
- Lärorikt, intressant innehåll, nyttig kurs (men svårt, tycker en del)
- Bra föreläsningar, bra och tydliga förklaringar, läraren berättar på lämplig nivå
- Labben var bra: bra att se sakerna i verkligheten
Minus
- För högt tempo, åtminstone ibland, det finns en del som inte alls hinner med
- Kompendiet inte anpassat till det vi behövde kunna, svårt tekniskt språk, för svårt
Andra vanliga svar
Två-fyra studenter har skrivit var och en av dessa.
Plus
- Multimediadatorn var en bra övning (men en del föreslår en prisgräns eller tävlingsmöjligheter)
Minus
- Kursen känns som om den börjar från fel håll, med innehållet i datorn i stället för utsidan och användningen
- Kursen har inte känts som om en nybörjarkurs för folk som aldrig läst något liknande förut, borde vara mer grundläggande, för svårt
- Borde vara mer exempel på vad som faktiskt används i verkligheten och är relevant vid ett datorköp
- Tråkigt ämne
Övriga svar
Enstaka studenter har skrivit var och en av dessa.
Plus
- Lagom fart på kursen
- Bra upplägg av en svår kurs
- Roligt
- Bra balans mellan teori och praktik
- Det känns som om man lärt sig mycket på kort tid
- Be aware, be grounded!
- Lagom nivå på språket ("facktermer") och farten
- Utförligt kring varje ämne, dvs det börjar på en relativt låg nivå
- Pauserna är bra inlagda
- Bra med förevisning av dator första tillfället, och bra att skicka runt riktiga datordelar
- Den sista genomgången var mycket bra
- Labben (i Örebro) var bra att ha sent i kursen som repetition till teorin
- Roligt med labb
- Uppgifterna bra
Minus
- När ska jag använda mig av infon om alla detaljerna inuti datorn om jag ska bli AD?
- Känns lite avlägset mot vad jag i framtiden tänkte jobba med
- Skulle funnits en provtenta att träna på
- Vissa delar lite obegripliga
- Lite för mycket fakta på för kort tid
- Läraren gick ibland in på svåra saker och sa sen "men det här behöver ni inte veta"
- Många siffror och förkortningar att hålla reda på
- Borde vara bättre kopplingar till riktiga exempel, till exempel hur ett mail skickas via nätverket
- Ribban har känts lite hög (svårt, fort), men det har varit nyttigt också
- För mycket matematik
- Vi borde fått prova på att installera till exempel en hårddisk eller ett grafikkort
- Gått för djupt in på detaljer, svårt att förstå när man inte har några förkunskaper
- Första delen om binära tal gick för fort
- Differentiera hastigheten: vissa saker förstår man bra, andra mindre, men allt går ändå i samma takt
- Nivån är så olika: ena stunden enkla saker, andra stunden komplicerad teknik och algoritmer
- Kompendiet för gammalt (vissa saker stod det "idag 1992" på)
- Labb klockan 08:00 i Örebro innebär att vi måste gå upp kl 05:30 i Karlskoga, vilket påverkar labben negativt
- Kanske en genomgång av labben: vad var det egentligen vi gjorde, och varför?
- Laborationen i Örebro borde ligga tidigare, den gav mycket
- I labben borde momentet partitionering av hårddisk göras på ett mer modernt sätt i stället för med floppy
Kursledarens kommentarer
-
I alla grundläggande datorkurser brukar studenterna ha väldigt olika förkunskaper:
En del kommer direkt från sommarjobbet som datoransvarig,
medan andra knappt har använt datorer alls.
Därför är det svårt att lägga nivån rätt, så att alla får ut något av kursen.
Men i just den här inledande kursen, i det här utbildningsprogrammet,
bör syftet vara att ge grundkunskaper till de som inte är så insatta,
snarare än att höja nivån på de redan kunniga.
Många har skrivit att åtminstone delar av kursen och föreläsningarna gick för snabbt,
och därför bör följande förändringar göras till nästa år:
- Lugnare tempo, även om det innebär att inte lika mycket hinns med.
- Mer fokus på det grundläggande, även om en del mer avancerade saker då inte hinns med.
-
Ett möjligt förslag till hantering av de vitt skilda förkunskaperna,
och även studenternas varierande intresse för just datorteknik,
kan vara att göra en tydlig uppdelning av kursinnehållet i en "G-del" och en "VG-del".
I stället för att vara ett endimensionellt mått på kunskap och färdighet,
skulle betygen G och VG kunna motsvara två olika delar av kursen:
- "G-delen", med de grundläggande delarna, som alla måste klara
- "VG-delen", som blir en sorts extrakurs som man kan läsa om man vill och hinner
-
En del har kritiserat att kursen behandlat datorn "inifrån och ut",
med början i binär tal och processorteknik,
snarare än "utifrån och in", med början i användning, operativsystem och datorlådans yttre kontakter.
Här bör vi, i görligaste mån, vända på ordningen.
-
En del studenter upplever kompendiet som för svårt, för tekniskt och bitvis föråldrat.
Tyvärr är det ont om litteratur som tar upp datorers inre funktion på en sådan nivå
och så fullständigt som behövs i en sån här kurs,
men visst kompletterande material bör finnas tillgängligt.
Exempelvis finns det bra beskrivningar av en del ämnen, som bildkodning och teckenuppsättningar, på webben.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
27 oktober 2004