Objektorienterad programmering: Studieteknik

Hej blivande C++-programmerare!

Välkommen till kursen Objektorienterad programmering, på institutionen för teknik vid Örebro universitet.

Allt material, förutom själva programmeringsverktyget, som du behöver till kursen finns att hämta på kursens hemsida. Du kan skriva ut litteraturen på papper så det blir lättare att jobba.

Programmeringsverktyg

Kursen använder sig av Microsofts programutvecklingsmiljö Visual Studio 2005. Den kan laddas ner gratis från nätet så fort du blivit registrerad på kursen. Anvisningar om hur man gör kommer att skickas till den e-postadress som du har fått av Örebro universitet.

Kursen handlar huvudsakligen om objektorientering i allmänhet och om det standardardiserade språket C++, men för att kunna göra lite roligare saker behöver man ibland använda saker som är plattformsberoende och som går utanför standarden. Ibland måste man också göra vissa anpassningar för att programmen alls ska fungera i Microsoft-miljön.

Kursen är ursprungligen utvecklad för Borlands C-kompilator, och sedan uppdaterad för Visual Studio .NET 2003, och använder nu alltså Visual Studio 2005. Det kan finnas delar av kursmaterialet som inte är rikitig uppdaterade än.

Här kan man läsa om hur man laddar ner, installerar och använder Visual Studio 2005.

Det finns två obligatoriska delar av kursen

Om hur man lär sig programmera

Det här är en programmeringskurs, och som i alla (bra) programmeringskurser räcker det inte med att läsa boken eller titta på exempel, utan man måste öva ganska mycket på att programmera själv. Det finns en hel del programmeringsövningar, och det finns ett antal inlämningsuppgifter. Arbeta med dessa, men man kan också hitta på egna övningar. Provkör olika konstruktioner för att se om du fattat rätt, och särskilt om det är något du undrar över.

Planering

Denna kursplanering är gjord för halvfart enligt det äldre systemet, vilket borde betyda att man har 10 veckor på sig men i praktiken betyder 7-8. Då tar varje kapitel i kursen en vecka.

Det här är en ungefärlig planering. För en mer detaljerad plan kan man titta på årets föreläsningsanteckningar. De uppdateras efterhand med de nya föreläsningar som ges, men vill man titta längre i förväg kan man även titta på förra årets föreläsningsanteckningar, som är ganska lika.

Vecka Föreläsningar (kompendiet och boken) Övningar Schemalagda timmar: föreläsningar + övningar
36 1) Objektorienterad programkonstruktion.
Skansholm kap 6
  4 + 0
37 2) Grundläggande C++.
Skansholm kap 2, 3, 4, 5
Datorövning 1 4 + 4
38 3) Klasser och objekt
Skansholm kap 7
Datorövning 2 4 + 4
39 4) Operatoröverlagring
Skansholm kap 8
Datorövning 3 4 + 4
40 5) Arv och dynamisk bindning
Skansholm kap 9
Kylsim 4 + 4
41 6) och 7) In- och utmatning, strömmar ("streams"), mallar ("templates"), undantag ("exceptions")
Skansholm kap 11, 12, 14
Kylsim 4 + 4
42-43   Kylsim, självstudier 0 + 0
44   Gamla tentor 0 + 4

Viktiga regler


Thomas Padron-McCarthy (thomas.padron-mccarthy@tech.oru.se), 6 september 2007