Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på
tentan 5 november 2007.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Blanketten
En
anpassad version av institutionens kursvärderingsblankett
användes.
Utfall
23 kursvärderingsblanketter lämnades in.
26 studenter skrev tentan.
36 studenter var registrerade på kursen.
Frågorna
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
1 | Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? | 0 | 0 | 12 | 11 | 3.48 | 0 |
2 | Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? | 0 | 3 | 12 | 7 | 3.18 | 1 |
3 | I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? | 0 | 1 | 6 | 16 | 3.65 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
4 | Vilket utbyte har du haft av följande: |
4a | Laborationer (= den bokade och handledda labbtiden) | 4 | 6 | 8 | 5 | 2.61 | 0 |
4b | Övningsuppgifter (= själva uppgifterna) | 1 | 5 | 6 | 10 | 3.14 | 1 |
4b | Kylsim-projektet | 1 | 1 | 6 | 15 | 3.52 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
5 | I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? | 1 | 2 | 13 | 6 | 3.09 | 1 |
6 | Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? | 0 | 1 | 12 | 10 | 3.39 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Antal svar | Medel | Min | Max | Norm | Ej svar |
7 | Hur många timmar, schemalagd och övrig tid, har du totalt lagt ner på kursen? | 16 | 72 | 12 | 160 | 200 | 7 |
En del studenter kan ha missat att det stod "totalt" antal timmar, och inte "per vecka".
Norm-värdet är det antal timmar som kursen borde krävt, om man räknar med att en heltidskurs kräver 40 timmar per vecka.
Om någon student angivit ett intervall, till exempel 30-40 timmar, har jag använt medelvärdet, i det fallet 35 timmar.
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | Ej svar |
8 | Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... | 0 | 21 | 2 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | ej tillämpbart | Ej svar |
9 | Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? | 0 | 0 | 21 | 2 |
En kommentar som lämnades: "konstig fråga!"
10. Vad tycker du har varit bra?
Svar som lämnades:
- Föreläsningar och projektet, speciellt lärarens sätt att på ett mycket bra och pedagogiskt sätt förklara och undervisa.
- Bra lärare.
- Bra exempel under lektionerna som både var tydliga, lättförståeliga, roliga och användbara.
- Thomas föreläsningar = väldigt pedagogiska
- Genomgångar
- Great teacher
- Projektet kylsim och föreläsningarna. Thomas är en mycket bra pedagog. Ser fram mot fler kurser med Thomas.
- Det mesta
- Föreläsningarna
- Föreläsningsuppläggen
- Mycket bra föreläsningar
- Att få arbeta med kylsim-projektet
11. Förslag till förbättringar.
Svar som lämnades:
- Gärna lite mer om UML och mer OOP-teori.
Kursen handlade mycket om C++ men borde vara mer om just OOP, t ex mer om arv på olika nivåer och t. ex. polymorfism.
- Det enda problemet med denna kurs var att ni lade in .NET och CGI-programmering [GUI-programmering?] i kursen.
Det blev ett tredje språk man var tvungen att lära sig inom kort.
Sedan var det för få lektionstimmar inriktat på detta.
Detta gjorde att det tog lång tid för mig att komma in i kylsim-projektet.
- Bättre sal
- "Uppstart" på labbarna
- Tentamen i programmering bör ej vara på papper då man normalt aldrig skriver kod så,
mindre tenta och större projekt.
- Inte köra förkunskapskurs parallellt med kursen!
- Använd mjukvara som passar alla datoroperativ.
- Labbläraren är duktig men pga av språksvårigheter är det svårt att få hjälp.
- Att inte ha avsatta labbtider och ingen att rådfråga under 3 veckors labbande är minst sagt inte bra, rent av uselt.
- Se till att alla som läser kursen kanske inte har samma förutsättningar, och läser andra datakurser,
kan vara svårt att förstå allt som sägs som relateras till en t. ex. parallellt gående kurs som alla tyvärr inte läser.
- Ta bort C++/CLI helt! Det enda det gör är att skapa problem.
Det kan vara svårt ibland att hålla isär C++ och C++/CLI.
Om nu det är så viktigt med grafiska system i .NET kanske C++ inte är rätt språk för kursen alls. C# kanske vore bättre`
Kursen heter ju trots allt "Objektorienterad programmering", inte "Objektorienterad programmering i C++"-
(Det finns ju även andra alternativ till MS .NET för att göra grafiska system i C++!)
- Gärna på labben att man har en lärare som man kan uttrycka sig på svenska till
- Visual Studio ingen bra miljö för kylsim-projektet, då C++/CLI skiljer sig en del från C++-standarden.
Kanske borde man göra om projektet och jobba med något annat där man kan följa standarden,
eller kanske byta språk i kursen helt och hållet.
Kanske till C# eller något annat som lämpar sig bättre för utveckling för .NET.
- Kursen borde inte ligga samtidigt som kursen Programmeringsmetodik.
Det känns som att Programmeringsmetodik borde läsas före.
- Tenta på dator. Att inte kunna ha access till Internet gör det lite svårare (kanske är tänkt så?)
än normalt, samt att man inte kan testköra koden.
- Jag skulle vilja ha sett en ändring av övningstillfällen
till att finnas i slutet av kursen i stället för att ha alla i början.
Det hade räckt att ha varannan vecka i början.
Kursledarens kommentarer
-
Kursen verkar ha gått bra,
och de flesta studenterna är nöjda.
-
Nästa år kommer schemat att vara annorlunda,
så att alla hunnit läsa kursen Programmeringsmetodik
innan Objektorienterad programmering börjar.
-
De handledda laborationstillfällena kan
spridas lite jämnare över kursen.
Tanken var att ha mer handledning i början,
så studenter som behövde den hjälpen för att komma igång skulle få det,
och sedan skulle de kunna klara sig med mindre handledning.
Det finns dock efterfrågan på en jämnare fördelning.
-
Kursen tar egentligen upp två ganska olika språk, standard-C++ och Microsoft-dialekten C++/CLI.
Det gör det svårare för studenterna,
men jag tror att de klarar det,
och att det är inte en nackdel att ha sett flera olika språk.
-
Diskussionen om nyttan av att kunna programmera på papper och utan hjälp av böcker fortsätter.
Här citerar jag en av mina egna kommentarer från förra året:
Man kommer inte att få ha med boken på tentan nästa gång heller.
Det finns en del grundläggande saker som man måste kunna väldigt bra,
och inte behöva slå upp varje gång man ska använda det.
Hur bra skulle man till exempel ha klarat den efterföljande matematiken
om man hade behövt ha med sig additionsboken på provet i addition när man gick i lågstadiet?
Om man ska testa sånt på tentan så blir det antingen utan bok,
eller med så många uppgifter att man helt enkelt inte hinner slå upp allt i boken.
Jag tror att det första alternativet är bättre.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
15 februari 2008