Logotype Örebro universitet

Akademin för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Datateknik B, Tillämpad datavetenskap, 30 högskolepoäng
Computer Engineering, Applied Computer Science, Intermediate Course, 30 higher education credits


Kurskod: DT2006 Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Datateknik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Datateknik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: B
Inrättad: 2006-10-27 Senast ändrad: 2011-03-31
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2011 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska studenten ha:
- kunskap om hur datorer kommunicerar, med fokus på Internet
- kunskaper om vanligt förekommande datastrukturer och algoritmer
- kunskaper och färdigheter i objektorienterad design och programmering
- kunskaper om grundläggande begrepp och tekniker inom artificiell intelligens samt viss erfarenhet av att implementera dessa tekniker med ett funktionellt programmeringsspråk.
- bättre förmåga att självständigt lösa programmeringsuppgifter
- goda färdigheter i att programmera i C och C++
- förmågan att beskriva och analysera ett problem i programmeringstermer (datastrukturer, algoritmer) och värdera olika möjliga lösningar
- förmågan att diskutera problemlösning och programmeringsproblem med såväl experter som lekmän.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurs I: Programmeringsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Kursen lär ut metodik för att på ett systematiskt och effektivt sätt utveckla program.
Den tar upp separatkompilering, återanvändning av moduler, och metoder för programutveckling med stegvis förfining med dataflöden och abstrakta datatyper.
Den behandlar även datastrukturer och algoritmer som pekare och länkade strukturer, rekursion, binära träd, hashtabeller, sökning, sortering, och databaser.
Även hårdvarunära programmering ingår.

Delkurs II: Datorkommunikation och nät, 7,5 högskolepoäng
Kursen ger en introduktion till datorkommunikation och nät, med fokus på teknik relevant för Internet. I kursen behandlas grundläggande principer för Internet, referensmodeller för protokollstackar, protokoll och standarder, principer och tekniker på applikationsnivå, transportnivå, nätverksnivå och länknivå, trådbundna/trådlösa lokala nät och mobila nät, multimedia, säkerhet i nät och skötsel av nät, samt fältbussar.

Delkurs III: Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng
Kursen ger en introduktion till programmeringsspråket C++ och till objektorienterad
programmering och metodik. Viktiga begrepp såsom klasser, objekt, ärvning, och händelsestyrd programmering tas upp.

Delkurs IV: Artificiell intelligens, 7,5 högskolepoäng
Kursen ger en introduktion till olika viktiga delområden av artificiell intelligens som planering, sökning, och expertsystem. Predikatlogik och dess tillämpningar inom AI tas upp, liksom AI-programmering.


Studieformer

Delkurs I: Undervisningen under denna kurs består av lektioner och obligatoriska laborationer.
Delkurs II: Undervisningen under denna kurs består av lektioner och obligatoriska laborationer.
Delkurs III: Undervisningen under denna kurs består av lektioner och obligatoriska laborationer.
Delkurs IV: Undervisningen under denna kurs består av lektioner och obligatoriska laborationer.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Programmeringsmetodik, teoridel, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Datortentamen i datorsal. Omtentamen kan komma att ges som en salstentamen.
Programmeringsmetodik, laborationsdel, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0111)
Skriftlig och muntlig redovisning av projektuppgifter.
Datorkommunikation, teoridel, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0220)
Salstentamen.
Datorkommunikation, laborationsdel, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0222)
Skriftlig och muntlig redovisning av projektuppgifter.
Objektorienterad programmering, teoridel, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0330)
Datortentamen i datorsal.
Objektorienterad programmering, laborationsdel, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0340)
Skriftlig och muntlig redovisning av projektuppgifter.
Artificiell intelligens, teoridel, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0440)
Salstentamen.
Artificiell intelligens, laborationsdel, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0444)
Skriftlig och muntlig redovisning av projektuppgifter.

För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Programmeringsmetodik, teoridel
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Programmeringsmetodik, laborationsdel
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Datorkommunikation, teoridel
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Datorkommunikation, laborationsdel
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Objektorienterad programmering, teoridel
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Objektorienterad programmering, laborationsdel
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Artificiell intelligens, teoridel
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Artificiell intelligens, laborationsdel
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Datateknik A, Tillämpad datavetenskap, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala riktlinjer för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om en kurs genomgått förändringar som är så omfattande att studenten inte på grundval av tidigare genomgången kurs kan ta del av den förändrade kursens ordinarie tentamen, skall studenten beredas möjlighet till minst tre särskilda prov jämnt fördelade under en tidsperiod av arton månader efter det att kursen upphört eller förändringarna ägt rum. Tiden räknas från och med utgången av den termin kursen upphört eller förändringen inträdde.

Skulle kurslitteraturen ha förändrats så att den bedöms som väsentligt annorlunda, skall studenten ges möjlighet att göra minst tre prov baserade på den tidigare gällande kurslitteraturen, om den fortfarande kan bedömas relevant i kunskapshänseende, under en tidsperiod av arton månader. Tiden räknas från och med utgången av den termin som kurslitteraturen förändrades.

För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Övriga föreskrifter

På delkurs I-IV ges betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller Underkänd (U). Delkurserna har vardera två examinationsmoment (teoridel och laborationsdel). För betyget Godkänd (G) krävs betyget Godkänd (G) på båda examinationsdelarna. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs betyget Väl Godkänd (VG) på teoridelen och betyget Godkänd (G) på laborationsdelen.
För betyget Väl Godkänd (VG) på delkursen Objektorienterad programmering krävs Väl Godkänd på båda examinationsmomenten.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs detta i två av delkursernas teoridelar samt minst betyget Godkänd (G) i de övriga delkurserna.

För information om examination och rätten till förnyat prov se tentamensordningen vid Örebro universitet.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gunnar Joki (2005)
Programmeringsmetodik C
Oru-Te, 2005-42, kan laddas ned från kurssidan

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Bilting, Ulf, Skansholm, Jan (2000)
Vägen till C
Studentlitteratur AB, ISBN/ISSN: 91-44-01468-6

Delkurs 1: Referenslitteratur
Janlert, Lars-Erik, Wiberg, Torbjörn (2000)
Datatyper och algoritmer
Studentlitteratur, ISBN: 91-44-01364-7
Weiss, Mark Allen (2006)
Data Structures and Algorithm Analysis in C++, 3d Ed
Pearson Education, ISBN-10: 0321397339, ISBN-13: 978-0321397331

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Kurose, James & Ross, Keith 2010/5
Computer Networking - A Top-Down Approach, ISBN-10: 0-13-607967-9, ISBN-13: 978-0-13-607967-5 (inbunden) ISBN-10: 0-13-136548-7, ISBN-13: 978-0-13-136548-3 (häftad)
Boston: Pearson, 864 sidor
Pencz, Jack (2010)
Komplement till Computer Networkning
Oru-Te-2010-94, * [Kompendium]

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Joki, Gunnar (2005)
Objektorienterad programmering C++
(Oru-Te-2005-14, kan laddas ner från kurssidan), [Kompendium]
Skansholm, Jan (2000)
C++ Direkt
Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 91-44-01463-5

Delkurs 3: Referenslitteratur
Myers, Scott (2005)
Effective C++
Addison Wesley, ISBN/ISSN: 0-321334-87-6
Stroustrup, Bjarne (2000)
The C++ Programming Language, Special Edition
Pearson Professional Education, ISBN/ISSN: 0-20170-073-5

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Cawsey, Alison (1998)
The essence of artificial Intelligence
Prentice hall PTR, ISBN/ISSN: 01-35-71779-5

Delkurs 4: Referenslitteratur
Zelle, John (2003)
Python Programming: An Introduction to Computer Science
Frankling Beedle & Associates, ISBN/ISSN: 1-887902-99-6

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Lab-PM som distribueras via Blackboard
RCX Byte Code, Jack Pencz
UNIX, Christer Lindkvist
Mer om UNIX och IPC, Christer Lindkvist
Nät- Protokoll för Internet och Ethernet, Jack Pencz
Controller Area Network, Jack Pencz

*) Kompendiet distribueras via Blackboard.


Se denna kursplan som PDF