Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på
tentan 5 november 2009.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Blanketten
En
anpassad version
av institutionens kursvärderingsblankett användes.
Utfall
17 studenter var registrerade på kursen.
17 studenter skrev tentan.
13 kursvärderingsblanketter lämnades in.
Frågorna
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
1 | Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? | 0 | 0 | 7 | 6 | 3.46 | 0 |
2 | Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? | 0 | 1 | 10 | 2 | 3.08 | 0 |
3 | I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? | 0 | 0 | 4 | 9 | 3.69 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
4 | Vilket utbyte har du haft av följande: |
4a | Laborationer (= den bokade och handledda labbtiden) | 2 | 4 | 5 | 0 | 2.27 | 2 |
4b | Inlämningsuppgifterna (= själva uppgifterna) | 0 | 1 | 5 | 6 | 3.42 | 1 |
4c | Övningarna (= själva uppgifterna) | 0 | 4 | 6 | 2 | 2.83 | 1 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
5 | I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? | 0 | 3 | 5 | 4 | 3.08 | 1 |
6 | Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? | 0 | 2 | 5 | 6 | 3.31 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Antal svar | Medel | Min | Max | Norm | Ej svar |
7 | Hur många timmar, schemalagd och övrig tid, har du totalt lagt ner på kursen? | 10 | 63 | 4 | 170 | 200 | 3 |
Norm-värdet är det antal timmar som kursen borde krävt, om man räknar med att en heltidskurs kräver 40 timmar per vecka.
Om någon student angivit ett intervall, till exempel 30-40 timmar, har jag använt medelvärdet, i det fallet 35 timmar.
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | Ej svar |
8 | Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... | 0 | 13 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | ej tillämpbart | Ej svar |
9 | Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? | 2 | 0 | 8 | 3 |
10. Vad tycker du har varit bra?
Svar som lämnades:
- Föreläsningarna
- Givande föreläsningar
- Bra föreläsningar och bra material på kurshemsidan
- Roliga och lärorika inlämningsuppgifter
- Inte varit delaktig mycket men föreläsningarna är bra
11. Förslag till förbättringar.
Svar som lämnades:
- Salstentamen med kodning är ingen höjdare.
- C++/Java!
- För kort tid till tentan. 4h räcker inte!
Dags att göra tentan på dator i stället? Löjligt att "programmera" på papper
- Svåraste kurs jag någonsin varit med om. Tentamen var svår att förstå.
Kursledarens kommentarer
-
Studenterna verkar vara någorlunda nöjda, i alla fall med föreläsningarna.
Labbarna får lite sämre betyg.
-
En del har föreslagit tentamen vid dator i stället för på papper.
Jag håller med om att det förmodligen är bättre i den här kursen,
och jag planerar att göra så nästa år.
-
Kursen skulle vinna på en ganska grundlig översyn av innehållet.
Som det är nu innehåller kursen en del om datastrukturer och algoritmer,
en del om programmeringsmetodik (dvs hur man bär sig år när man skriver program),
och en del om finesser som är specifika för programspråket C.
C-finesserna skulle kunna minskas,
till exempel när det gäller hur man använder makron för att skapa generiska datatyper (som templates i C++ och generics i Java),
eftersom den typen av programmering görs bättre i språk som just C++ och Java.
Delen om datastrukturer och algoritmer har jag redan utökat en del i årets kurs.
Delen om programmeringsmetodik behöver också utökas och förändras, främst när det gäller modularisering och abstraktion.
Allt detta kräver ganska mycket omarbetning av det existerande kursmaterialet,
och jag hoppas hinna med en del av detta till nästa år.
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
3 mars 2010