Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2009.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i hemtentan under vårterminen,
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Kort sammanfattning:
Lärarens tolkning är att kursen fungerar bra och studenterna är nöjda,
men kursen är för lätt.
Utfall
13 studenter var registrerade på kursen under vårterminen.
11 studenter deltog i hemtentan (varav en del kan ha gått kursen under en tidigare termin).
9 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
Jag tentade den här terminen, men jag gick egentligen kursen:
Den här terminen: 9 svar
Tidigare: 0 svar
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 108 timmar
(data: 50, 15, 100, 20, 60, 150, 130, 150, 300)
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen:
inga svar
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 10 veckor
(data: 10, 5, 20, 2, 5, 15, 10, 5, 15)
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen:
inga svar
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
Jag tycker att lektionerna var bra och innehållsrika.
Bra med många programmeringsuppgifter! Detta är något som det finns brist på i övriga kurser på systemvetenskapliga programmet där jag går, vilket gör att det känns extra viktigt.
Roligt med en programmeringskurs där fokus är just programmering, och inte långa tentor med "konstruerade" små algoritmgåtor.
Upplägget kändes relevant och föreläsningarna var bra!
Också mycket bra respons från läraren, när man hade frågor.
Bra typer av uppgifter och svårighetsgrad på dem.
Bra uppgifter. Bra lektioner.
Bra lärare! Bra uppgifter och relevant tentamen.
Helt asynkron med undantag för tentan
projektuppgift för vg
jag gillade materialet som html+mp3-fil. Mycket bättre än under- eller överambitiösa camtasia/bb-flashback-presentationer - enkelt att spara lokalt.
Enkelt rakt på och praktiskt - inte überakademiska abrovinklar på allt.
Jag gillade att man använder samma applikation (uppgift 2 och 3) och bygger vidare på den. Är roligt att lägga till funktionalitet i stället för att skapa en helt ny app.
Lektionerna har varit tydliga med bra förklaringar och läshänvisningar.
Tyckte allt var bra, uppgifterna, hemtentan möjligheten till eget val av VG-uppgift.
Ett stort plus till den extremt snabba respons vilket jag inte är van vid att få via e-post!
Skriv vad du tyckte var dåligt med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
Jag skulle vilja ha ett projekt som man följer under hela kursen, från början till slut, som förändras. Det skulle leda till att man ser en helhet och att man efter hand skulle tvingas till att förändra kod man själv skrivit för att nästa steg skall kunna slutföras. Det är på det sättet jag själv lär mig bäst.
Kanske lite väl lite fördjupning i just .NET Compact Framework. I nuläget känns det ganska mycket som en kurs som endast är ett par programmeringsuppgifter i C#. Compact Framework märker man inte så mycket av.
Kanske var kursen också lite väl i lättaste laget. Programmeringsuppgifterna var väldigt triviala och det tar knappast 5 veckors heltid att klara av dem (iaf inte om man programmerat tidigare).
Ännu mer föreläsningar skulle vara kul och intressant, men inte nödvändigt.
Kanske lite fler uppgifter med större variation.
Gå igenom mer saker som är typiska för PDA-enheter, som skiljer utvecklingen från utveckling av vanliga system.
Inget var dåligt!
Första inlämningsuppgiften var lite väl töntig
Saknade PIM-synkronisering med andra enheter
Boken kändes väldigt överflödig om man redan kan lite C# eller .NET; då räcker det utdelade materialet helt
Synd att det saknades mp3-fil till sista avsnittet i kursen.
Ibland lite långa svarstider på frågor man ställer på mejl men man fick å andra sidan ganska bra svar
Jag saknade kommunikation med andra elever. I andra kurser jag gått har det alltid funnits ett gemensamt forum, där man kan diskutera problem och lösningar. Det är ju inte alltid läraren har tid/möjlighet att hjälpa till. Kanske kunde feedbacken för en inlämnad uppgift varit mer utförlig (även om jag förstår att det är många uppgifter att rätta). En uppgift kan ju bli "godkänd" på många olika sätt; det behöver inte betyda att den är välkodad.
Tyckte egentligen inte något alls var dåligt!
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
Programmera mycket och testa olika lösningar på samma problem.
Jag skulle säga att det var en väldigt lätt kurs (vilket konstigt nog tilltalar många studenter).
Sedan skulle jag ge rådet att strunta i kurslitteraturen, strunta i föreläsningarna, och gå direkt på programmeringsuppgifterna (och googla upp sådant som är oklart).
Att arbeta sig genom materialet successivt och att inte lägga det ifrån sig under en allt för lång tid. Programmeringen blir roligare och man får ut mer av kursen om man jobbar med den långsamt (dvs kvartsfart) men hela tiden under kursens gång. Det fungerade fint för mig och jag behövde nästan inte alls förbereda mig för tentan, efter att ha jobbat ordentligt med de olika uppgifterna och ex. som fanns under kursens gång.
Inte direkt, har man läst programmering tidigare så ska det inte vara några problem.
Bra att kunna lite C# innan. Helst lite databaser med.
Ta programmeringen på allvar och koda mycket.
Skaffa en (begagnad) pocket pc istället för att köra simulator - det är det värt
Läs igenom materialet som finns på kursens hemsida och lyssna på de föreläsningar som finns i till materialet. Det var givande.
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
Nej, det var bra. Lagom långt.
nej
-
Nej!
Motsvarade kursen dina förväntningar?
Var kursens förkunskapskrav tillräckliga för dig?
(Vilken CPU sitter i en Cambridge Z88?)
Kommer inte på någon.
Kursledarens kommentarer
Upplägget verkar fungera bra, och studenterna verkar i huvudsak vara nöjda.
Den tjocka amerikanska läroboken är tjock, amerikansk, och blir äldre för vart år som går.
Men en ny upplaga är på gång, även om den inte finns att köpa än.
Kursen var från början tänkt för studenter som gått en inledande Java-kurs,
med mycket lite grafik och ganska lite objektorientering,
och skulle förutom att vara en grundkurs i .NET Compact Framework och handdatorprogrammering
även bygga på med mer objektorientering och grafiska gränssnitt,
och vara en första kurs i .NET och C#.
Nu är det många som läser kursen som programmerat i C# tidigare,
och är vana vid Visual Studio, .NET och konstruktion av grafiska gränssnitt,
och för dem blir det för lätt och för lite nyheter.
Tittar man på tiderna som studenterna säger sig ha lagt ner på kursen,
vilket nominellt borde ligga nånstans kring 200,
så varierar det från så lite som 15 timmar och upp till 300.
Studenterna väljer redan nu en egen projektuppgift,
och genom ett lämpligt projektval kan man själv bestämma vad och hur mycket man ska lära sig i kursen,
och på så sätt göra kursen tillräckligt givande och krävande även om man har stora förkunskaper.
Men man bör överväga fler sätt att göra kursen mer givande för dessa studenter.
Att bara göra kursen större och svårare är inte lämpligt,
eftersom en del faktiskt har just de förkunskaper vi hade tänkt oss.