Vi ska skapa ett enkelt .NET-program i C#,
som går att köra på en handdator med .NET Compact Framework.
Bild 1: Starta Visual Studio
Visual Studio 2008 finns som ett menyval i Start-menyn:
Bild 2: Visual Studio-fönstret
När Visual Studio 2008 startat ser det ut så här:
Bild 3: Skapa ett nytt projekt
Det som en del andra kanske skulle kalla för ett "program" eller en "mjukvara",
kallar Visual Studio för "projekt".
Vi skapar ett nytt projekt genom att klicka
File -> New -> Project:
Bild 4: Nytt projekt-fönstret
Nu får vi välja vilken sorts projekt vi ska skapa.
Vi ska skapa ett projekt med språket Visual C#,
och det ska vara för en Smart Device.
Bild 5: Välj typ av handdator
Nu får man välja plattform, dvs vilken typ av PDA eller telefon som man vill köra programmet på,
och version av .NET Compact Framework.
Här använder vi de förvalda alternativen.
Man kan ladda ner SDK:er och emulatorer för att utveckla och provköra program för
ytterligare Windows-versioner. Mest intressanta är kanske
Windows Mobile 6 Professional,
som betyder
Windows Mobile 6 på en "smartphone" med pekskärm,
och
Windows Mobile 6 Standard,
som betyder
Windows Mobile 6 på mobiltelefon utan pekskärm.
Bild 6: Projektet i Visual Studio-fönstret
Nu kan vi börja jobba med vårt nya projekt.
Notera designverktyget ("designern") till vänster,
som vi kan använda för att bygga det grafiska användargränssnittet för programmet.
Bild 7: Ta fram verktygslådan
Om verktygslådan med diverse olika knappar och inmatningsfält
inte syns, kan man få fram den genom att klicka
View -> Toolbox.
Bild 8: Dra en knapp till designverktyget
Ta tag i en knapp ("Button") i verktygslådan och dra den till designverktyget.
Knappen får namnet "button1".
Bild 9: Dra ännu en knapp till designverktyget
Dra ännu en knapp från verktygslådan till designverktyget.
När knappen finns på designverktyget kan man flytta den med musen,
eller ändra storleken på den genom att ta tag i ett hörn.
Bild 10: Designern kan generera kod
Designern kan generera C#-kod utifrån den design vi byggt upp grafiskt.
Man kan få fram koden genom att klicka
View -> Code.
"Bild" 11: Den genererade koden
Här är ett utdrag ur den kod som designverktyget genererat.
(Den finns inte i filen Form1.cs,
utan i Form1.Designer.cs,
som man kan hitta i "Solution Explorer" till höger i Visual Studio-fönstret.)
I koden ser man till exempel att den andra knappen är större än den första.
Ändringar som görs i koden,
till exempel om man ändrar storleken på en knapp,
återspeglas sen i vad designverktyget visar grafiskt.
Man kan växla mellan designverktyget och kodfönstret genom att klicka på flikarna.
//
// button1
//
this.button1.Location = new System.Drawing.Point(28, 33);
this.button1.Name = "button1";
this.button1.Size = new System.Drawing.Size(72, 20);
this.button1.TabIndex = 0;
this.button1.Text = "button1";
//
// button2
//
this.button2.Location = new System.Drawing.Point(66, 96);
this.button2.Name = "button2";
this.button2.Size = new System.Drawing.Size(135, 71);
this.button2.TabIndex = 1;
this.button2.Text = "button2";
|
Bild 12: Bygg ihop programmet så det går att köra
Programmet finns än så länge bara i form av källkod
(även om den kan visas både som text och grafiskt),
och den kan inte köras av datorn.
Därför måste programmet kompileras och länkas,
eller "byggas".
Det gör vi genom att klicka
Build -> Build Solution,
alternativt genom att trycka på "snabbtangenten" Ctrl+Shift+B.
(Snabbtangenterna kan bli lite olika i olika installationer,
förmodligen beroende på vilka inställningar man har.)
Bild 13: Starta programmet
Sen startar vi programmet genom att klicka
Debug -> Start Debugging,
alternativt genom att trycka på F5.
Bild 14: Var ska programmet köras?
Man får välja var programmet ska installeras, eller "deployeras".
Om vi har en riktig handdator ansluten kan vi välja den,
men här väljer vi den vanliga Pocket PC-emulatorn.
Bild 15: Emulatorn
Emulatorn startar, och kör vårt program.
Man kan trycka på knapparna,
men än så länge händer inget,
för vi har inte skrivit någon programkod som kan köras vid knapptryckningarna.
(Den måste vi skriva för hand, utan hjälp av designverktyget!)
(Själv kör jag själva Windows i VirtualBox.
VirtualBox är också en emulator, men emulerar en hel PC och inte en handdator.)
Bild 15: Man kan köra Pocket PC-programmet i vanliga Windows
För att ett .NET-program ska kunna köras, krävs en omgivning med bland annat färdiga klasser,
till exempel klassen Button.
Den .NET-omgivning som används på handdatorer och andra små datorer
kallas .NET Compact Framework.
Den är en delmängd av den vanliga .NET-omgivningen,
som används på vanliga skrivbordsdatorer och som kallas .NET Framework.
Eftersom .NET Compact Framework är en delämängd av .NET Framework,
finns alla klasser och metoder som finns med i .NET Compact Framework också i .NET Framework.
(Undantag är saker som är gjorda speciellt för handdatorer, till exempel den kompakta databashanteraren
SQL Server CE.)
Det betyder att (en del av) de program som skapats och byggts ihop för .NET Compact Framework
också kan köras under vanliga .NET Framework.
Vi börjar med att leta rätt på den körbara EXE-filen,
SmartDeviceProject1.exe,
som ligger i en katalog som på min dator heter
C:\Documents and Settings\Padrone\My Documents\Visual Studio 2008\Projects\SmartDeviceProject1\SmartDeviceProject1\bin\Debug.
Leta rätt på den med den vanliga utforskaren i vanliga Windows,
och starta den genom att som vanligt klicka på ikonen.
Då startar programmet, och dyker upp som ett vanligt programfönster i Windows:
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
12 september 2008