PDA-applikationer med .NET: Hur man skapar en C#-konsolapplikation i Visual Studio

Det här ingår i lektion 5. Det finns inget ljudspår till den här webbsidan.

De applikationer vi utvecklar i kursen PDA-applikationer med .NET använder fönster för att kommunicera med användaren. Ibland, till exempel för att provköra hur datatyper fungerar, kan det vara mer praktiskt att bara ha enkel in- och utmatning av text. Det är vad Visual Studio kallar för en konsolapplikation (engelska: console application).

En sådan kan skapas på flera sätt, men här visar vi ett.

Bild 1: Skriv eller ladda ner ett exempelprogram

Vi tänker oss att vi börjar med att ha tillgång till ett exempelprogram, till exempel genom att ha laddat ner filen ObjektExempel.cs från lektion 5 i kursen.

Nerladdning av exempelprogrammet från webben

Bild 2: Nu finns exempelprogrammet som en fil på datorn

Se till att det blir rätt filändelse, nämligen .cs (som förstås betyder C Sharp). Om man ställt in Windows att dölja filändelser, kan det vara svårt att se.

Exempelprogrammet som en fil

Bild 3: Starta Visual Studio och skapa ett nytt projekt

Klicka på File, och välj sen New och Project.

Visual Studio-fönstret

Bild 4: Välj projekttyp och mall

Nu kommer det upp ett fönster där man (till vänster i fönstret) får välja vilken typ av projekt man vill skapa. Vi ska förstås ha ett C#-projekt, och väljer Visual C# Projects.

Till höger i fönstret får man välja bland några olika mallar (engelska: templates). Om vi ville skapa en PDA-applikation, skulle vi valt Smart Device Application, men nu ska vi i stället göra en textbaserad applikation.

Här kan man förstås använda sig av mallen Console Application, men den skapar ett programskelett med Main-metod, med mera, och eftersom vi redan har en färdig fil med hela programmet, som vi bara vill köra, väljer vi i stället Empty Project.

Val av projekttyp och mall

Bild 5: Lägg till en källkodsfil

Som vi nämnde tidigare har vi en färdig källkodsfil, så vi lägger till den till projektet genom att klicka på Project och välja Add Existing Item.

Menyval för att lägga till ett existerande objekt

Bild 6: Filväljardialogen

Vi väljer den fil vi tidigare skrivit eller laddat ner, i det här fallet ObjektExempel.cs.

Filväljardialogen

Bild 7: Klassvy

Nu är filen ObjektExempel.cs instoppad i projektet. För att filen också ska synas i Visual Studio-fönstret, kan man till exempel välja att gå över till "klassvy", så man får se en lista på vilka klasser som finns i projektet.

Klicka på View och välj Class View.

Menyval för att se klasserna i projektet

Bild 8: Filen i fönstret

I listan till höger hittar man nu filen ObjektExempel. Den kan expanderas, så man ser de två klasserna ObjektExempel och Person, som finns i den filen. Där kan man också välja att öppna ett editorfönster, så man kan redigera filerna.

Visual Studio-fönstret, med filen ObjektExempel.cs

Bild 9: Kör

Nu kan man köra programmet genom att klicka på Debug och välja Start:

Menyval för att köra programmet

Bild 10: Konsolfönstret

Programmets utmatning dyker upp i ett eget textfönster:

Menyval för att köra programmet

Bild 11: ReadLine

Så fort programmet körts klart, stängs konsolfönstret. Därför hinner man inte läsa vad som står. Kanske hinner man inte ens se att det öppnas något fönster.

Om man lägger till ett anrop till metoden System.Console.ReadLine sist i Main-metoden, kommer programmet att stanna och vänta på att man ska trycka på retur-tangenten.

Menyval för att köra programmet

Tillbaka till lektion 5


Thomas Padron-McCarthy (thomas.padron-mccarthy@oru.se), 28 september 2005