Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2007.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i hemtentan under vårterminen,
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Utfall
Totalt deltog 15 studenter i kursen under vårterminen.
10 studenter deltog i hemtentan (varav inte alla gått kursen under den aktuella terminen).
7 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
-
Jag tentade den här terminen, men jag gick egentligen kursen:
- Den här terminen: 6 svar
- Tidigare: 1 svar
-
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 113 timmar
(data: 200, 100, 40)
-
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 118 timmar
(data: 30, 300-400, 30, 60)
-
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 8 veckor
(data: 10, 10, 3)
-
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 14 veckor
(data: 20, 19, 4, 15)
-
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
-
Jag tycker att det var ett bra koncept med inspelade föreläsningar. Kursboken var intressant och något som bör vara kvar.
-
Inlämningsuppgifterna
-
Intressant ämne
-
Webbbaserade kursdelar/uppgifter tycker jag är bra.
-
Kurslitteraturboken(Net Compact-boken av P Yao och D Durant) tycker jag är mycket bra, även om en del börjar bli inaktuellt, då den har ett bra upplägg med många övningar.
-
Inlämningsuppgifter och tentauppgifter var roliga.
-
Mycket bra föreläsningsmaterial. Toppen.
-
Upplägg och innehåll var bra.
-
Mycket bra att ge två tillfällen till tentamen.
-
Mycket bra föreläsningar/lektioner via internet. Kursupplägget är flexibelt.
-
Skriv vad du tyckte var dåligt med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
-
Dock så tyckte jag att inlämningsuppgifterna kunde vara mer knytna till verkligheten. Ta t ex inlämning nr3...kunde det inte vara en uppgift använder en databasserver och att man ska skriva en bankapplikation? Bara man kommer ifrån att uppgiften bygger på nr2 så kan den bli mycket mer intressant.
-
inget
-
Jag saknar det som finns vid vanliga studier, där man diskutera och lära av varandra. Otacksammt att bara ha att läsa sig till allting,,mestadels på webben. Även om jag också skaffade Mircosofts Windows Mobile Developer Resource Kit på DVD.
-
Uppgifterna var lite för enkla.
-
Några fler inlämmningsuppgifter.
-
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
-
Ja. Uppnyttja den tid som finns, den försvinner fortare än va man tror. Sitt och gör egna projekt, det är så du lär dig mest.
-
köp den svenska boken
-
Ja, försök skaffa Mircosofts Windows Mobile Developer Resource Kit på DVD som komplement till böcker.
-
Håll koll på var Microsofts länkar till Mobilutvecklingen finns.
-
Ha en bra dator...
-
Experimentera mycket på egen hand.
-
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
Kursledarens kommentarer
-
En student hade lagt ner 40 timmar på kursen,
medan en annan student, som ännu inte var färdig, redan hade lagt ner 300-400 timmar.
Jag har funderat över om kursen är för lätt,
och en del studenter har mycket riktigt väldigt lätt för kursen.
Å andra sidan behöver en del andra lägga ner mycket arbete.
Det beror förmodligen på hur mycket förkunskaper man har inom programmering och inom .NET.
För en van .NET-programmerare (i skrivbordsversionen av .NET) är kursen närmast trivial,
men för den som bara har de krävda förkunskaperna,
nämligen en nybörjarkurs i Java,
kan det förstås vara betydligt svårare.
Även om många studenter kommer från en annan målgrupp än den tänkta,
och alltså "kan alldeles för mycket" redan från början,
tycker jag att vi behåller kursinnehållet ungefär som det är.
-
Tidigare hade vi salstenta i den här kursen.
Det verkar ha fungerat mycket bättre med den nya hemtentan.
-
Det vore bra om det kom en ny upplaga av (den tjocka amerikanska) kursboken.
-
Ytterligare upplagda lektioner med ljudspår kommer i mån av tid.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
19 augusti 2007