Mobilkursen: Android, andra veckan
Snabblänkar:
Android Developer |
Android Reference |
Några filer
Kursen baseras på Googles information på Android-webbplatsen:
Veckans program: Kortversion
Gå till webbplatsen
Android Developers,
särskilt
The Developer's Guide
och de tutorials som finns under
Resources.
Gå igenom
Hello, World
och andra tutorials och instruktioner som du tycker verkar intressanta,
och gör sen någon kul applikation.
Android-SDK:n, Eclipse och ADT-pluginen finns installerade på datorerna i T120.
Veckans program: Längre version
Måndag: Genomgång
-
Jag visar hur man startar Eclipse och gör
Hello, World-appen.
(I Eclipse,
under Window -> Preferences -> Android,
behöver man ställa in var Android-SDK:n är installerad:
C:\Program Files\Android\android-sdk-windows)
-
Under fliken
Resources
finns fler
tutorials
till exempel
Hello, Views
och
Notepad Tutorial
-
Under fliken
Resources
finns också beskrivningar av de
exempelprogram
som följer med Android-SDK:n,
till exempel
Lunar Lander
och
Accelerometer Play
(På Windows-datorerna i T120 går det inte att skapa Eclipse-projekt direkt från dessa exempel
med File -> New -> Android Project och sen
Create project from existing sample.
I stället måste man först kopiera dem från där de ligger,
C:\Program Files\Android\android-sdk-windows\samples,
till en egen katalog, till exempel på skrivbordet,
och sen skapa projektet med Create project from existing source.)
-
Exempel på spelkontroller:
-
Aktivitet
(Activity)
= en skärmbild ("a single, focused thing that the user can do")
-
Vy
(View)
= något som syns på skärmen, till exempel en knapp eller kanske en videoyta som täcker hela skärmen
-
Aktivitetens livscykel:
onCreate,
onPause,
onResume
med flera metoder som anropas
-
En applikation är en "stack" av aktiviteter.
Ska normalt inte avslutas av sig själv (inget Quit-kommando).
-
Ett enkelt exempel på saker som rör sig: en boll
(SatelliteRushTestActivity.java,
RushView.java)
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
22 mars 2011