Ett förslag på alternativt upplägg av kursen och examinationen
Det är ganska få studenter på kursen i år.
Det gör det möjligt att ändra upplägget på kursen.
I stället för den vanliga serien föreläsningar och laborationsuppgifter,
följt av en tentamen,
kan man använda sig av seminarier och en hemtenta.
Det är ett känt mönster från många doktorandkurser.
Det står i kursplanen att det ska vara föreläsningar och tentamen,
och det kan kännas obehagligt att behöva presentera saker inför klassen,
och för att vi ska ändra arbetssättet vill jag att samtliga studenter
ska vilja göra så.
Vi kommer därför att ha en (sluten) omröstning
på föreläsningen i morgon (fredag).
Den som inte är där kan i stället rösta genom att skicka
e-post till
mig, senast i morgon (fredag) kl 13:00.
Röster som kommer med e-post senare än kl 13:00 beaktas inte.
Traditionellt upplägg
Så här blir det om vi gör som förra året:
- En serie föreläsningar
- En serie mindre projektuppgifter, som ska redovisas muntligt eller skriftligt
- En skriftlig tentamen i sal, utan hjälpmedel
Förslaget till alternativt upplägg
-
Jag ger en introduktion till ämnet, på två föreläsningar
-
Studenterna själva presenterar varsin del av kursinnehållet.
Varje student ska:
-
skriva 2-10 lättbegripliga A4-sidor,
och distribuera dem till kursdeltagarna senast 2 dagar före seminariet,
så de hinner läsa igenom dem i förväg
-
presentera samma material muntligt på ett seminarium (30-90 minuter)
-
konstruera en enkel övningsuppgift,
som de andra ska lösa vid datorn,
och distribuera den till kursdeltagarna senast vid seminarietillfället
-
Ingen traditionell tenta. Inga traditionella labbar.
-
Examinationen på kursen består av:
- den skrivna sammanfattningen (minst 2, högst 10 sidor)
- presentationen på seminaret
- att konstruera övningsuppgiften
- att hjälpa de andra med den övningsuppgift man konstruerat
- varje student skriver 3 tentafrågor
(en lätt, en medel, en tillämpad) till en hemtenta
- att göra hemtentan (inkl facit för sina egna frågor!)
- att den som skrivit frågorna rättar de frågorna
Fördelar och nackdelar
Ett försök att lista några fördelar och nackdelar med det alterantiva upplägget:
-
Nackdel: Man hinner med mindre innehåll än om läraren står och pumpar tavlor som vanligt.
-
Fördel: Det man hinner med både förstår och minns man bättre.
-
Nackdel: Det kan upplevas som jobbigare att läsa själv för att förstå, och att presentera.
-
Fördel: Ingen tenta som man behöver lära sig saker utantill till.
-
Nackdel: Striktare tidsplan, eftersom man måste gå på (nästan) alla seminarier, och läsa på i förväg.
-
Fördel: Mindre bortkastad tid. Ingen störd sömn på föreläsningarna.
-
Fördel: Färre bokade tider. Vi slipper ändra i schemat, vilket vi kommer att behöva göra annars på grund av krockar.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
2 september 2004