Ett förslag på alternativt upplägg av kursen och examinationen

Det är ganska få studenter på kursen i år. Det gör det möjligt att ändra upplägget på kursen.

I stället för den vanliga serien föreläsningar och laborationsuppgifter, följt av en tentamen, kan man använda sig av seminarier och en hemtenta. Det är ett känt mönster från många doktorandkurser.

Det står i kursplanen att det ska vara föreläsningar och tentamen, och det kan kännas obehagligt att behöva presentera saker inför klassen, och för att vi ska ändra arbetssättet vill jag att samtliga studenter ska vilja göra så. Vi kommer därför att ha en (sluten) omröstning på föreläsningen i morgon (fredag). Den som inte är där kan i stället rösta genom att skicka e-post till mig, senast i morgon (fredag) kl 13:00. Röster som kommer med e-post senare än kl 13:00 beaktas inte.

Traditionellt upplägg

Så här blir det om vi gör som förra året:
  1. En serie föreläsningar
  2. En serie mindre projektuppgifter, som ska redovisas muntligt eller skriftligt
  3. En skriftlig tentamen i sal, utan hjälpmedel

Förslaget till alternativt upplägg

  1. Jag ger en introduktion till ämnet, på två föreläsningar
  2. Studenterna själva presenterar varsin del av kursinnehållet. Varje student ska:
  3. Ingen traditionell tenta. Inga traditionella labbar.
  4. Examinationen på kursen består av:

Fördelar och nackdelar

Ett försök att lista några fördelar och nackdelar med det alterantiva upplägget:


Thomas Padron-McCarthy (Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se), 2 september 2004