Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2010.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i hemtentan under vårterminen,
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Kort sammanfattning:
Det börjar bli dags för en Android-kurs i stället.
Utfall
10 studenter var registrerade på kursen under vårterminen.
3 studenter deltog i hemtentan (varav en del kan ha gått kursen under en tidigare termin).
2 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
Jag tentade den här terminen, men jag gick egentligen kursen:
Den här terminen: 2 svar
Tidigare: 0 svar
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 125 timmar
(data: 100-150)
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 25 timmar
(data: 25)
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 4.5 veckor
(data: "4-5 aktivt")
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 2 veckor
(data: 2)
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
Vettiga övnings/inlämnings/tentauppgifter!!!
Som jag kommer ihåg det från när jag pluggade sist så handlade mest om komplexa tal och objekthierarkier av fordon. Men det här var ju användbart.
Det är ett bra ämnesområde och det är bra att allting finns uppe online på en enkel hemsida och inte gömt i någon blackboard-system.
Skriv vad du tyckte var dåligt med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
Nästan hälften av föreläsningar fanns inte klara. Antingen ta bort dem och hänvisa till boken direkt (kanske mest rimligt med tanke på att JavaME rimligen bör bli mindre intressant i framtiden) eller gör klart dem.
LCDUI är rätt föråldrat och är visserligen enkelt att komma igång med. Men jag tycker det borde blandas in Canvas-programmering med tonvikt på bilder, linjer, boxar, etc, inte mer "avancerade" primitiver (cirklar tex) som ändå bara ser dåligt ut på många telefoner. Vill man ha ett spel-tema kanske sprite:ar kan vara vettigt att ta med.
Jag tror det är bättre att de som går kursen satsar på något sådant istället för att lägga ner relativt mycket tid på att skriva en rapport och reklamblad.
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
Bra introduktion till mobilprogrammering och betydligt bättre att gå nån företagskurs (kanske bara aktuellt för dem som jobbar parallellt).
Bra att kunna repetera föreläsningar.
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
Inga svar lämnades.
Kursledarens kommentarer
Det är ganska få studenter som läser kursen.
Java ME är inte så hett längre.
Det känns numera föråldrat både jämfört med skrivbords-Java och (i synnerhet) Android.
Det verkar inte utvecklas heller, och sen Sun såldes till Oracle (och blev patenttroll!) ser det ganska mörkt ut.
Vi borde ha en Android-kurs och kanske en iPhone-kurs i stället, eller som komplement.
Det finns en del saker som man kan, och kanske borde, lägga till i kursen.
Mer Canvas-programmering och Sprites skulle vara bra,
men också mer mobilspecifika saker som adressbok och SMS.
Kommunikation med en server via mobilnätet borde också vara med.
Jag får väl erkänna att även jag har
komplexa tal och hierarkier av fordon i en del av mina andra kurser.
Men tanken med dessa är inte att studenterna ska lära sig komplexa tal och fordon,
utan de är exempel som används för att illustrera andra saker,
som inkapsling, arv och polymorfism.
I lumpen skjuter soldaterna ibland med lösa skott,
och åker i lastbilar som det står "helikopter" på,
men det är inte för att de ska lära sig skjuta med lösa skott och åka låtsas-helikopter...