Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2009.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i hemtentan under vårterminen,
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Kort sammanfattning:
Lärarens tolkning är att kursen fungerar bra och studenterna är nöjda,
men kursen är för lätt.
Utfall
15 studenter var registrerade på kursen under vårterminen.
6 studenter deltog i hemtentan (varav en del kan ha gått kursen under en tidigare termin).
6 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
Jag tentade den här terminen, men jag gick egentligen kursen:
Den här terminen: 6 svar
Tidigare: 0 svar
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 128 timmar
(data: 60, 40, 150, 180, 40, 300)
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen:
inga svar
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 12 veckor
(data: 15, 20, 10, 6, 6, 15)
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen:
inga svar
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
Bra och innehållsrika lektioner.
Roligt att man själv fick välja vg-uppgift.
Inlämning via e-post var trevligt. Inlämningsuppgifterna var bra.
Bra lärare! Bra uppgifter och relevant tentamen.
Jag gillade att man använder samma applikation (uppgift 2 och 3) och bygger vidare på den. Är roligt att lägga till funktionalitet i stället för att skapa en helt ny app.
Lektionerna har varit tydliga med bra förklaringar och läshänvisningar.
Informationen, uppgifternas utformning, lektionerna med både bilder ljud och exempel.
Allt i denna kurs var bra, har aldrig tidigare programmerat i java och fick mycket hjälp på kursens hemsida och av läraren. Uppgifterna var också bra. Det var dessutom roligt att själv få välja en VG-uppgift.
Skriv vad du tyckte var dåligt med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
Hemtenta på tid är stressande och svårt att koordinera med andra kurser. Inlämningsuppgifter är mer flexibla; det är för flexibiliteten många läser distans.
"Reklambladet" i inlämningsuppgift 3 var helt malplacerat. Vill jag läsa marknadsföring gör jag det. Dessutom var användargränssnittet och funktionalitet så noga specificerat att det inte fanns något eget bidrag att skryta med (förutom att man förstått API:erna).
Det var väldigt lite att göra för en kurs på 7.5 hp. Fler inlämningsuppgifter, och kanske en utblick mot system som Google Android skulle gott och väl rymmas i tiden.
Inget var dåligt!
Jag saknade kommunikation med andra elever. I andra kurser jag gått har det alltid funnits ett gemensamt forum, där man kan diskutera problem och lösningar. Det är ju inte alltid läraren har tid/möjlighet att hjälpa till.
Kanske kunde feedbacken för en inlämnad uppgift varit mer utförlig (även om jag förstår att det är många uppgifter att rätta). En uppgift kan ju bli "godkänd" på många olika sätt; det behöver t ex inte betyda att den är välkodad.
Att det var samma uppgift i PDA och Java kursen.
Inget
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
Programera mycket och testa olika lösningar till samma problem.
Programmera mycket.
Börja tidigt och öva på enkla uppgifter och lektioner.
Läs materialet på kursens hemsida och lyssna på ljudfilerna som är upplagda.
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
Nej!
Tror inte det..
Inget jag kommer på nu.
Kursledarens kommentarer
Upplägget verkar fungera bra, och studenterna verkar i huvudsak vara nöjda.
Svårighetsgraden och mängden innehåll börjar kanske bli lagom nu.
I början var det nog för lätt.
Kursen var från början tänkt för studenter med ganska lite förkunskaper om programmering,
men det har visat sig att de flesta som går kursen kan betydligt mer än vi hade tänkt oss.
Studenterna kan i ganska hög grad själva välja hur mycket arbete de ska lägga ner,
i och med att de själva väljer en projektuppgift,
men det finns fortfarande plats för mer innehåll i grunddelen av kursen.
Det är dags att överväga att börja använda Blackboard igen för diskussioner med och mellan studenterna.
Tidigare erfarenheter av WebCT gav inte mersmak,
och att har kursmaterialet på vanliga webbsidor och kommunicera med vanlig e-post har fungerat utmärkt.
Men kanske kan vi prova att återigen skapa ett diskussionsforum.
Uppgiften att göra ett reklamblad blir kvar,
även om det ibland är någon student som tycker att det är onödigt.
Det är ett problem som man brukar tala om att tekniker och
specialister i Sverige ofta gör bra produkter, men struntar i att
marknadsföra dem. De tycker att i och med att sakerna är bra, så
kommer det att komma kunder och köpa dem, men de glömmer att
kunderna dels aldrig får reda på att varan finns och hur bra den är,
och dels inte alltid baserar sina val på tekniska egenskaper, utan
även på rena känslor. (Det finns en anledning till att Coca-Cola har
dansande ungdomar i sina reklamfilmer och inte den kemiska
sammansättningen av sin produkt.)
Jag vet till exempel ett företag som gjorde webbverktyg i slutet av
90-talet, då när Framfab och Icon Medialab värderades till
miljarder, och det här företaget hade både kompetentare personal och
bättre produkter, men de betraktade reklam som onödigt, och deras
inställning till kunder var att de kom och störde. De blev inte
miljardärer på det. Och världen blev sämre, eftersom deras utmärkta
program inte fick särskilt stor spridning.
Därför är det viktigt i en sån här teknikkurs att få studenterna
att tänka åtminstone lite i termer av reklam och marknadsföring.