Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2008.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i hemtentan under vårterminen,
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Utfall
Totalt deltog 17 studenter i kursen under vårterminen.
10 studenter deltog i hemtentan (varav en del kan ha gått kursen under en tidigare termin).
8 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
-
Jag tentade den här terminen, men jag gick egentligen kursen:
- Den här terminen: 6 svar
- Tidigare: 2 svar
-
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 105 timmar
(data: 40, 300, 100, 150, 10, 30)
-
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 70 timmar
(data: 40, 100)
-
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 9 veckor
(data: 20, 20, 4-5, 3, 4, 3)
-
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 6 veckor
(data: 5, 6-7)
-
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
-
Inlämningsuppgifterna var lagom svåra och behandlade intressanta områden.
-
"Lektionerna" var väldigt detaljerade och pedagogiska.
-
Tentamensupplägget var spännande. Jag tänkte på det som ett miniprojekt med stor verklighetsförankring!
-
Bra med distanskurs.
-
Fin support från Thomas.
-
Java Me e ett stort område så de områden du har tagit med har varit bra o nyttiga...
-
Kursen hade en bra hemsida och lektionerna med ljudfilen var väldigt bra. Man slapp ibland läsa vilket var skönt.
Innehållet är på ett enkelt sätt förklarat med exemplen.
-
en föreläsning om game-canvas
-
Väldigt bra med hemtenta. Bra beskrivningar hur man kommer igång med utvecklingsverktygen.
-
Lektionerna är uppbyggda på ett smidigt sätt och man kan lätt hitta specifik information om man behöver den.
-
Jag tycker lektionerna som ligger på sidan är bra.
-
Skriv vad du tyckte var dåligt med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
-
Kurslitteraturen är jag inte så nöjd med. Trots att författarna är otroligt duktiga inom området men det var något i innehållet som inte tilltalade min smak. Inte minst dåliga val av exempel.
-
Borde varit någon inlämningsuppgift på nätverksaspekter.
-
det måste varit hemtentan då du tog med ett område som man inte va påläst o inte fanns med i föreläsningarna när man gick igenom de.. att du inte hade uppdaterat ljudklippen utan bara lagt till röda rutor med text med ny info...men annare allt bra
-
Kan vara bra att ge tips på program som har inbyggt stöd för att utveckla mobilapplikationer, ett ide.Tex använde vi oss av netbeans som hade det färdigt åt oss.
-
Nivån på hemuppgifter kunde kanske läggas lite högre.
-
Det dåliga jag kan komma på på rak arm är väl att alla lektioner inte finns ännu.
-
Lite lätta labbar kanske.
-
Köra lite mer grafiska grejer.
-
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
-
Börja jobba med inlämningsuppgifterna från början. Sätt upp egna "deadlines" för att inte halka efter.
Hitta på egna övningar och LEK!
-
Som alla programmeringskurser krävs praktiskt experimenterande.
-
läst lite java innan
-
Det kan vara smartast att läsa en java grundkurs innan.
-
Använd Netbeans som IDE med Wireless Toolkit som tillagd modul. Sparar en del tid.
-
Börja i tid med labbarna... Även om de verkar enkla finns det alltid bekymmer som kan dyka upp under arbetet.
-
Börja med att lära dig grunderna då blir det enklare att hänga med längre fram.
-
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
-
Inget jag kommer på just nu.
-
Nej
Kursledarens kommentarer
-
Här gör jag ungefär samma reflektion som förra året,
nämligen att kursen egentligen är för lätt för många av dem som går den.
För en van Java-programmerare (i skrivbordsversionen av Java) är kursen ganska enkel
(men inte riktigt trivial),
men för den som bara har de krävda förkunskaperna,
nämligen en nybörjarkurs i Java,
kan det förstås vara betydligt svårare.
Även om många studenter kommer från en annan målgrupp än den tänkta,
och alltså "kan alldeles för mycket",
tycker jag att vi behåller kursinnehållet ungefär som det är,
men kanske med en del ytterligare fördjupningar,
särskilt på nätverkshantering och programmeringsomgivningar.
-
Ytterligare upplagda lektioner med ljudspår kommer i mån av tid.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@oru.se),
6 januari 2009 (men ja, det handlar om vårterminen 2008)