Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter höstterminen 2007.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i hemtentan under höstterminen,
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Utfall
Totalt deltog 33 studenter i kursen under höstterminen.
12 studenter deltog i hemtentan (varav inte alla gått kursen under den aktuella terminen).
4 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
-
Jag tentade den här terminen, men jag gick egentligen kursen:
- Den här terminen: 4 svar
- Tidigare: 0 svar
-
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 96 timmar
(data: 12, 180)
-
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 70 timmar
(data: 100, 40)
-
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen: 14 veckor
(data: 20, 10, 12)
-
Genomsnitt bland dem ännu inte var klara med kursen: 25 veckor
(data: 25)
-
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
-
Bra kurssida; skönt att slippa blackboard.
-
Bra pedagogiska lektioner och snabba mailsvar från Thomas.
-
Bra bok.
-
Bra föreläsningar, dessutom i mp3 så de gick att lyssna på var som helst
(ok, man fick mer ut av dem om man satt vid datorn samtidigt, men ändå).
-
Vettig tentauppgift.
-
Jag tyckte det var väldigt bra med de föreläsningar som det fanns ljudspår till.
-
Övningarna tycker jag var lagom omfattande och de gjorde att man fick upp ögonen för styrkor men även svagheter i JME.
-
Jag tycker det är fantastiskt bra med distanskurser och jag hade aldrig klarat av att pussla ihop studier utan dessa kurser.
-
Denna kurs har fungerat väldigt bra.
Som vanligt när det är Thomas som har kurserna så får man snabb och effektiv assistans om/när man behöver det.
-
Klara och tydliga mål med vad man ska klara av.
-
Bra och informella föreläsningar.
-
Skriv vad du tyckte var dåligt med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
-
Jag kände att det var lite väl låg ribba på kursen, vilket jag antar beror på intagningskraven. Personligen hade jag gärna lärt mig mer djupgående kring Java ME och gjort mer än några checkboxar och textremsor. I mångt och mycket kändes det som en grundkurs i java mer än en kurs i Java ME.
-
Jag kommer faktiskt inte på något dåligt.
-
Tycker allting funkade bra och jag är mycket nöjd och glad att jag valde att läsa den.
Kan tyvärr inte komma på något som jag tycker fungerade dåligt.
-
Eftersom man förmodligen kan Java rätt bra när man vill läsa denna kurs så skulle jag uppskatta om man satsade på att gå lite djupare än bara de grundläggande delarna.
Typ nätverksuppkopplingar och grafikrelaterade saker.
-
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
-
Nej, inte direkt.
-
Om du är intresserad av området:
Äg eller eller låna ihop flera mobiltelefoner, så du kan jämföra olika plattformar.
-
Planera in kursen och se till att ordna tid för att läsa och öva, det behövs många timmar självstudier framför både bok och dator. Har man tid och slipper stressa så går allting lättare, kanske tom blir kul?
-
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
-
Nej, frågorna var väldigt öppna vilket gjorde det lätt att skriva vad man ville.
-
Kanske du får in lite mer bra/dåligt-info om man fick sätta betyg på olika avsnitt/moment (med möjlighet till kommentarer)?
Det hade varit ett stöd för minnet, nu när man ett halvår senare försöker minnas vad man egentligen tyckte om det man gjorde i början.
-
Kanske "Tycker du att det borde finnas fler kurser att välja på som distans kurser?"
Jag tycker det är helt fantastiskt att man kan läsa på distans och jag är mycket tacksam.
Hoppas studieformen får finnas kvar och utvecklas.
Kursledarens kommentarer
-
Ungefär som med kursen "PDA-applikationer med .NET"
har jag funderat över om kursen är för lätt,
men även för den här kursen varierar den tid och den ansträngning som studenterna behöver lägga ner
kraftigt mellan olika studenter,
beroende på på hur mycket förkunskaper man har inom programmering och inom Java.
För en van Java-programmerare (i skrivbordsversionen av Java) är kursen ganska enkel
(men inte riktigt trivial),
men för den som bara har de krävda förkunskaperna,
nämligen en nybörjarkurs i Java,
kan det förstås vara betydligt svårare.
Även om många studenter kommer från en annan målgrupp än den tänkta,
och alltså "kan alldeles för mycket" redan från början,
tycker jag att vi behåller kursinnehållet ungefär som det är,
men kanske med en del fördjupningar.
-
Ytterligare upplagda lektioner med ljudspår kommer i mån av tid.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
15 februari 2008