Mobiltelefonapplikationer med J2ME: Kursvärdering hösten 2005

Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på tentan 7 januari 2006.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.

Blanketten

Institutionens kursvärderingsblankett användes.

Utfall

15 kursvärderingsblanketter lämnades in. 19 studenter skrev tentan. 69 studenter var registrerade på kursen.

Frågorna

Nr Text Svar
Mindre bra ... ... Bra Medelvärde Ej svar
1 Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? 0 3 6 4 3.08 2
2 Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? 0 0 9 6 3.40 0
3 I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? 0 0 5 10 3.67 0
4 Vilket utbyte har du haft av följande:
4b Inte-inlämningsuppgifterna 1 2 4 8 3.27 0
4c Övningar 1 1 8 5 3.13 0
5 I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? 0 2 5 7 3.36 1

Nr Text Svar
0-4 5-8 9-12 > 12 Ej svar
6 Hur många timmar per vecka, schemalagd- och övrig tid har du lagt ner på kursen? 6 6 2 1 0

Nr Text Svar
Mindre bra ... ... Bra Medelvärde Ej svar
7 Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? 0 1 9 5 3.27 0

Nr Text Svar
ja nej Ej svar
8 Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... 0 15 0

Nr Text Svar
ja nej ej tillämpbart Ej svar
9 Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? 0 0 15 0

10. Vad tycker du har varit bra?

Svar som lämnades:

11. Förslag till förbättringar.

Svar som lämnades:

Kursledarens kommentarer

Kommentarer på kommentarerna

Efter att ha publicerat ovanstående kommentarer, fick jag följande brev från en av studenterna, som jag med tillstånd lägger in här:
Hej,

Du skriver som svar på båda utvärderingarna att du skulle vilja ha en gemensam kurs med namnet "Programmering av små datorer", personligen tycker jag inte att det är en bra idé. Ur universitetets synvinkel är det säkert smidigt om kursen behåller namnet även om innehållet förändras med tiden, men för studenterna är det bra om det är uttryckt i titeln mer specifikt vad kursen innehållit. Det känns som en klar fördel att det syns i CVt att jag behärskar J2ME och/eller .NET för PDA, än att det enbart står att jag kan programmera små datorer. Jag skulle gärna se ett tillägg till ditt namnförslag i stil med "... med J2ME".

Nu är jag visserligen i slutet av utbildningen, så det här kommer visserligen inte att påverka mej, men för kommande studenters skull... Snälla snälla skippa programkod i salstentor. Det är oerhört enerverande att sitta och skriva kod på papper. Programkod skrivs normalt sett inte annat än i undantagsfall rakt uppifrån och ned, så för varje programmeringskurs man går skriver man därför papperskoden mer och mer luftigt för att slippa sudda. Kod för grafiska program, som programmen i de här kurserna är, är än värre eftersom de innehåller många komponenter med långa namn som ska initieras. I PDA-kursen skrev man dessutom ännu mer än vad man gjort i Visual Studio eftersom den normalt automatiskt skapade koden skulle skrivas. Första uppgiften på mobiltentan var inte heller kul att skriva...

Lösningen på det här är antingen enbart inlämningsuppgifter, en tenta med enbart teoretiska frågor, eller (helst) en tenta som skrivs på dator. Det sistnämnda skulle framförallt passa distanskurserna. En tenta som skrivs hemifrån underlättar visserligen för fuskare, men det ska vägas mot de stora fördelarna (exempelvis kan uppgifterna göras mer innehållsrika, eftersom läraren inte behöver ta med i beräkningen att studenterna ska skriva alla fönsterkomponenter för hand.). Dessutom kan studenternas förmåga att hitta information om komponenter som inte använts tidigare i kursen testas, om detta skulle vara en del i en kurs. Exempelvis Mittuniversitetet har gjort bedömningen att fördelarna överväger, jag skrev själv en tenta på distans i somras (Praktisk Linux) och det fungerade mycket bra.


Thomas Padron-McCarthy (Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se), 15 januari 2006 (ver. 2)