Nr | Text | Svar | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar | ||
1 | Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? | 0 | 3 | 6 | 4 | 3.08 | 2 |
2 | Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? | 0 | 0 | 9 | 6 | 3.40 | 0 |
3 | I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? | 0 | 0 | 5 | 10 | 3.67 | 0 |
4 | Vilket utbyte har du haft av följande: | ||||||
4b | Inte-inlämningsuppgifterna | 1 | 2 | 4 | 8 | 3.27 | 0 |
4c | Övningar | 1 | 1 | 8 | 5 | 3.13 | 0 |
5 | I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? | 0 | 2 | 5 | 7 | 3.36 | 1 |
Nr | Text | Svar | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
0-4 | 5-8 | 9-12 | > 12 | Ej svar | |||
6 | Hur många timmar per vecka, schemalagd- och övrig tid har du lagt ner på kursen? | 6 | 6 | 2 | 1 | 0 |
Nr | Text | Svar | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar | ||
7 | Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? | 0 | 1 | 9 | 5 | 3.27 | 0 |
Nr | Text | Svar | |||
---|---|---|---|---|---|
ja | nej | Ej svar | |||
8 | Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... | 0 | 15 | 0 |
Nr | Text | Svar | |||
---|---|---|---|---|---|
ja | nej | ej tillämpbart | Ej svar | ||
9 | Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? | 0 | 0 | 15 | 0 |
Hej,Du skriver som svar på båda utvärderingarna att du skulle vilja ha en gemensam kurs med namnet "Programmering av små datorer", personligen tycker jag inte att det är en bra idé. Ur universitetets synvinkel är det säkert smidigt om kursen behåller namnet även om innehållet förändras med tiden, men för studenterna är det bra om det är uttryckt i titeln mer specifikt vad kursen innehållit. Det känns som en klar fördel att det syns i CVt att jag behärskar J2ME och/eller .NET för PDA, än att det enbart står att jag kan programmera små datorer. Jag skulle gärna se ett tillägg till ditt namnförslag i stil med "... med J2ME".
Nu är jag visserligen i slutet av utbildningen, så det här kommer visserligen inte att påverka mej, men för kommande studenters skull... Snälla snälla skippa programkod i salstentor. Det är oerhört enerverande att sitta och skriva kod på papper. Programkod skrivs normalt sett inte annat än i undantagsfall rakt uppifrån och ned, så för varje programmeringskurs man går skriver man därför papperskoden mer och mer luftigt för att slippa sudda. Kod för grafiska program, som programmen i de här kurserna är, är än värre eftersom de innehåller många komponenter med långa namn som ska initieras. I PDA-kursen skrev man dessutom ännu mer än vad man gjort i Visual Studio eftersom den normalt automatiskt skapade koden skulle skrivas. Första uppgiften på mobiltentan var inte heller kul att skriva...
Lösningen på det här är antingen enbart inlämningsuppgifter, en tenta med enbart teoretiska frågor, eller (helst) en tenta som skrivs på dator. Det sistnämnda skulle framförallt passa distanskurserna. En tenta som skrivs hemifrån underlättar visserligen för fuskare, men det ska vägas mot de stora fördelarna (exempelvis kan uppgifterna göras mer innehållsrika, eftersom läraren inte behöver ta med i beräkningen att studenterna ska skriva alla fönsterkomponenter för hand.). Dessutom kan studenternas förmåga att hitta information om komponenter som inte använts tidigare i kursen testas, om detta skulle vara en del i en kurs. Exempelvis Mittuniversitetet har gjort bedömningen att fördelarna överväger, jag skrev själv en tenta på distans i somras (Praktisk Linux) och det fungerade mycket bra.