Databasteknik: Inlämningsuppgift 3 - Översättning till tabeller i Mimer
I tabellen med uppgifter
står när det är meningen att du ska göra den här uppgiften,
och när den senast ska lämnas in.
Mål
-
Att lära sig översätta från ett schema uttryckt i en konceptuell datamodell,
i det här fallet ett (utvidgat) ER-diagram,
till ett schema uttryckt i relationsmodellen.
-
Att få lite erfarenhet av att använda SQL som DDL i en relationsdatabashanterare,
i det här fallet Mimer.
-
Att öva på rapportskrivning.
Förberedelser
Läs i boken, och kanske också annat material,
om översättning från ett ER-diagram till ett relationsschema.
Studera åtminstone följande:
-
Kapitel 5 i kursboken, Relationsmodellen
-
Kapitel 6 i kursboken, Översättning från ER-modellen till relationsmodellen
Från material som hör till tidigare inlämningsuppgifter och övningar
kan man också repetera:
Om man inte hunnit få tag i boken, kan en del av materialet också läsas i
webbkursen om databaser.
Gör gärna övning 1-3 i kapitel 6, på sidorna 100-101 i kursboken.
Scenario
Den design du gjort för MUD-databasen i
inlämningsuppgift 1
och
inlämningsuppgift 2
imponerar på en hel värld.
Jublande människomassor vill nu att du ska översätta ditt EER-schema
till tabeller, så att det går att lägga in databasen i en relationsdatabashanterare.
Uppgift
Översätt ditt EER-schema från inlämningsuppgift 2 till ett relationsschema,
dvs tabeller.
Skriv create table-kommandon i SQL för dina tabeller,
och prova dem i Mimer-databasen.
Använd SQL:s foreign key-deklarationer för att ange referensintegritetsvillkor.
Lägg också ett par eller några rader i varje tabell,
med insert into-kommandon,
så att tabellerna blir lättare att förstå.
Redovisning
Lämna in en skriftlig rapport.
Ha med vad som behövs för att göra den så lättbegriplig som möjligt,
men den måste innehålla följande:
- EER-diagrammet från förra inlämningsuppgiften
- de SQL-kommandon som behövdes för att skapa tabellerna
- en tydlig och lättförståelig utskrift av tabellerna, med exempelraderna
Rapporten ska innehålla förklaringar till vad du gjort,
med motiveringar till alla konstruktionsval som inte är självklara.
Man kan kopiera SQL-kommandon och svaren och klistra in dem i rapporten.
I Batch SQL kan man högerklicka på titellisten
och välja Mark i menyn, och därefter Copy.
Rapporten ska vara på papper, så vi kan inte (annat än i undantagsfall)
ta emot den via e-post.
Det är förmodligen enklast att skriva rapporten på dator med hjälp av något ordbehandlingsprogram,
men det är inget krav.
Rapporten ska ha ett ordentligt försättsblad,
med åtminstone kursnamnet, vilken uppgift det rör sig om, datum, och namnen på studenterna.
Skriv på ett språk som den som ska läsa rapporten förstår!
Bestäm målgruppen för rapporten
(se Hur man skriver en rapport)
och ange i rapporten vad du förväntar dig av läsaren.
Men skriv inte för en databaslärare som redan vet allt som du kommer att skriva!
Tanken är att i första hand ska två studenter arbeta tillsammans, och lämna in en gemensam rapport,
men det går också bra med grupper, och rapporter, på en eller tre studenter.
Man får samarbeta i större grupper,
men då måste man ändå lämna in en rapport per grupp om en till tre studenter.
Dessutom måste varje rapport ange namnet på alla som bidrog i arbetet.
Samarbete är alltså tillåtet, men måste redovisas.
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
14 februari 2013