Av Thomas Padron-McCarthy (thomas.padron-mccarthy@oru.se). Senaste ändring 24 november 2012. Filen heter http://www.aass.oru.se/~tpy/rapporter/rapporter.html.
Men samma personer som skulle anstränga sig väldigt mycket för att få fram precis rätt budskap i ett kärleksbrev eller i ett brev till polisen, verkar ibland helt glömma bort att även en labbrapport2 är kommunikation. Ibland tänker man nog inte närmare på vad labbrapporten egentligen ska säga, utan ser den bara som några hophäftade papper som man ger till läraren så att hon har något att skriva sin signatur på. Exakt vad som finns med i papperen spelar inte så stor roll, och ännu mindre hur man formulerar sig.1
Det händer alltså att man slarvar med de här absoluta grunderna:
Det finns tre entitetstyper, barn, land, present och tre sambandstyper önskar, får, bor i.Där har författaren antagligen inte funderat så mycket över bästa sättet att formulera sig, och har dessutom slarvat med kommateringen. Här är ett par förslag på hur man kanske skulle kunna skriva om exemplet:
Det finns tre entitetstyper ("barn", "land" och "present") och tre sambandstyper ("önskar", "får" och "bor i").
Det finns tre entitetstyper: Barn, Land och Present. De knyts samman av tre sambandstyper: Önskar, Får och Bor-i.
Det är alltför vanligt att tekniska rapporter, som ska beskriva till exempel ett datorprogram eller en maskin, saknar de översta nivåerna. I stället för att förklara vad det är för maskin man byggt, eller vad det där datorprogrammet gör, börjar man genast förklara detaljerna. Det handlar om kugghjul eller C++-variabler redan från första meningen:
Även om man faktiskt har med den där översiktliga nivån, blir den ibland ett påhäng. Läsaren förstår vad rapporten handlar om, men sen när man kommer in på detaljnivån med kugghjul och C++-variabler, så är det svårt att se vad de där kugghjulen och C++-variablerna har med det hela att göra. Ja, kugghjulen sitter förstås i den där maskinen som rapporten beskriver, men var och varför?
När du ska skriva en rapport måste du alltså bestämma, eller ta reda på, vem eller vilka det är du skriver för. Kanske är det flera och mycket olikartade grupper, och då blir det förstås svårare. I värsta fall måste man kanske skriva flera olika rapporter. En bil kan till exempel beskrivas på helt olika sätt i reklamen som vänder sig till blivande köpare, i handboken som vänder sig till bilägaren, och i en serviceinstruktion som vänder sig till en bilmekaniker.
Skriv i rapporten vem den vänder sig till! Det sparar tid för läsaren, och det hjälper dig själv att fokusera på vad du ska skriva.
Målgruppen kan anges genom att man uttryckligen skriver vem man vänder sig till, exempelvis "företagsledningen på AB Maskindetaljer" eller "studenter i högre årskurs på programmet Datateknik". Ett annat sätt är att beskriva de förkunskaper och andra egenskaper som rapporten förutsätter att läsaren har.
Skriv i rapporten vad den har för syfte! Det sparar tid för läsaren, och det hjälper dig själv att fokusera på vad du ska skriva.
Jag har fått rapporter där författarna uppenbarligen inte själva vet vad de menar, utan där de har satt samman ord och meningar från olika källor till något som blir helt obegripligt både för dem själva och för deras stackars läsare.
Man kan ibland ha med citat som man inte själv förstår, just för att visa att något är konstigt eller svårförståeligt, men då måste man (som alltid med alla citat) markera tydligt att det är ett citat, och ange källan. Man måste också tala om att man inte förstått vad som står, och ange orsaken till att man ändå har med det.
Men förutom det där med citaten så måste du förstå allt som du har skrivit. Det får inte finnas en enda mening, och inte ett enda ord, som du inte vet vad det betyder. Om någon frågar om något i rapporten så ska du alltså genast kunna förklara det.
Förklara mer. De allra flesta som inte är vana tekniska skribenter förklarar alldeles för kortfattat. Det märks ofta inte så tydligt på labbrapporter, för en labbrapport läses i de flesta fall bara av labbhandledaren. Labbhandledaren har läst tusen andra rapporter för precis samma labb, och är alltså mycket väl insatt i vad det borde stå. Hon brukar därför kunna gissa sig till vad som avses, hur kortfattat och kryptiskt det än är formulerat. Men det märks desto tydligare i exjobbsrapporter, där studenten gjort ett större, självständigt arbete, och där handledaren eller examinatorn inte vet nästan varje ord som ska stå. Författaren till rapporten vet ju själv vad som menas, och efter att ha jobbat med samma uppgift i flera månader känns allt enkelt och självklart, och kanske skäms hon för att förklara så uppenbara saker. Men redan handledaren, som ofta har avancerad kompetens inom precis rätt område, brukar ha stora svårigheter att förstå. I synnerhet gäller detta matematiska formler. De måste förklaras mycket ingående, steg för steg, för annars förstår läsaren ingenting.
Motivera designbeslut. Om du valt en viss typ av kugghjul, eller en viss typ av konstruktion i ett program, så är det ibland lämpligt att du talar om det i rapporten. Men vad många glömmer är att förklara varför man gjorde det valet. Kanske ska någon ta över ansvaret för maskinen du byggt, och får din konstruktionsrapport. Hon vet att det numera finns mycket mer slitstarka kugghjul än den typ du använt, och byter glatt ut kugghjulet mot den starkare modellen. Det är först när det nya kugghjulet smälter och maskinen går sönder som hon märker att just det kugghjulet blir mycket varmt, och därför måste man använda ett kugghjul med högre temperaturtålighet. Det var mycket riktigt därför du valde kugghjul som du gjorde, men det stod det inget om i rapporten.
Skriv rubrik, namn och datum på rapporten. Även om det är en preliminär version, som du till exempel lämnar in till din handledare för att få kommentarer, och även om det är en fil som aldrig är tänkt att skrivas ut på papper. Jag har många gånger letat i en bunt exjobbsrapporter efter vilken som är rätt rapport: vilken som är skriven av en viss exjobbare och vilken som är den nyaste versionen.
Skriv datum på ett sätt som inte går att missförstå. Kring år 2000, när tidningarna skrev att "2000-buggen" skulle få all världens datorer att krascha, var alla rapporter jag fick märkta med datum som hade årtal med fyra siffror. Nu verkar man ha glömt det igen. Som ett exempel fick jag på samma dag in tre rapporter daterade 03-09-04 och två rapporter daterade 04-09-03. Min personliga rekommendation är att man i en svensk text i stället skriver 4 september 2003.
Tänk på vad som är syftet med en teknisk rapport eller vetenskaplig artikel! En skönlitterär bok, en dikt eller en insändare i en tidning kan ge uttryck för åsikter, propagera för något, eller kanske bara underhålla läsaren en stund. Syftet med en teknisk rapport är sällan eller aldrig att uttrycka åsikter eller underhålla, utan det är att förmedla fakta som läsaren ska kunna förstå och lita på. Tänk därför på följande punkter:
Allt, precis allt, som står i rapporten ska gå att förklara. Ni måste veta vad ni menar med det ni skriver. Om ni skriver att ".NET Framework är en revolutionerande plattform för programutveckling" så måste ni kunna förklara exakt vad ni menar med "revolutionerande". Är det bara en floskel hämtad ur reklambroschyren, eller betyder det verkligen något?
Allt, precis allt, som står i rapporten ska gå att motivera. Om ni (fortfarande) skriver att ".NET Framework är en revolutionerande plattform för programutveckling", så måste ni inte bara kunna förklara exakt vad ni menar med "revolutionerande", utan ni måste också kunna motivera varför den är revolutionerande (vad det nu betydde).
Skilj på faktauppgifter och egna åsikter. I en lite större rapport behöver man ofta presentera både rena faktauppgifter, som till exempel en tabell med uppmätta temperaturer, och slutsatser eller åsikter. Det är viktigt att man tydligt skiljer på dessa olika saker. I en exjobbsrapport eller en forskningsartikel brukar man ha ett avslutande kapitel som kan heta "Diskussion", där man lägger fram sina slutsatser och åsikter. Tänk på att slutsatserna och åsikterna inte får vara löst tyckande, utan de ska ha stöd i fakta och ska gå att motivera, precis som det står i punkten ovan.
Skilj på era egna resultat och saker som ni har hämtat från andra. Om ni skriver i rapporten att ".NET Framework är en revolutionerande plattform för programutveckling", så är det förmodligen synnerligen intressant för läsaren att veta om ni kommit fram till det som resultat av en egen undersökning, eller om ni hämtat det ur en reklambroschyr från Microsoft. Markera därför alltid tydligt vad som är citat, och ange alltid vilka källor ni använt. Även om ni inte citerar direkt utan har sammanställt, sammanfattat eller formulerat om, måste det framgå varifrån uppgifterna kommer.
Svar:
En universitetsutbildning ska ge dig många kunskaper och färdigheter,
och en av dessa är att kunna kommunicera.
Du ska kunna göra presentationer av olika slag,
och du ska kunna skriva rapporter och andra texter.
Därför måste man öva på rapportskrivning,
bland annat när man skriver labbrapporter.
Som avslutning på många utbildningar gör du ett examensarbete
eller skriver någon annan typ av större uppsats,
och examensarbetet innebär förstås att du får öva på rapportskrivning.
Men om examensarbetet är den första "riktiga" rapport man skriver,
så måste man börja med de absoluta grunderna där,
och man hinner kanske aldrig komma fram till de svåra sakerna,
eller bli bra på dem.
2Fråga:
Du skriver om "labbrapporter".
Ska man inte skriva "lab", med ett B?
Det är ju en förkortning av "laboration", som inte stavas "labboration".
Svar:
Det finns olika åsikter i den här frågan,
och min åsikt är att man ska skriva "labb" och inte "lab".
"Labb" är ju ett eget ord,
inte bara en förkortning av "laboration".
Det märks till exempel på att det har ett annat böjningsmönster än "laboration".
Det heter "en laboration, flera laborationer",
men "en labb, flera labbar". Inte "flera labber".
Det är ett nytt ord,
och man ska förstås inte stava det på ett sätt som känns konstigt och främmande i språket.
("Har du labat klart med laben än, Laban?")