Mål
-
Att förstå principerna för JDBC,
och hur JDBC skiljer sig från ODBC.
-
Att få kunskaper om och erfarenhet av praktisk JDBC-programmering.
Frivillig!
Om man redan kan JDBC, till exempel från
Java-kursen,
behöver man inte göra den här uppgiften.
Frivilligt (igen)!
Om man aldrig programmerat i Java,
kanske man tycker att uppgiften är svår.
I så fall kan man begränsa sig till att provköra exempelprogrammen,
och prova att göra några mindre ändringar i dem.
Men försök helst att göra hela uppgiften.
Scenario
Vi ska skriva ett JDBC-program för att studera och uppdatera demo-databasen från
kursen Databasteknik.
Den databasen användes i några av övningarna och inlämningsuppgifterna i den kursen.
Förberedelser
-
Läs lämpligt kursmaterial med mera.
-
Om du arbetar hemma, behöver du installera en Java-miljö.
För den här labben behöver man dock inte installera Mimer,
bara ladda ner JDBC-drivrutinen!
-
Lästips om JDBC från Java-kursen:
-
Inlämningsuppgift 2,
som bland annat innehåller JDBC, och tar upp en del om hur man använder JDBC
för att kommunicera med Mimer-servern.
-
Föreläsning 6,
som handlar om JDBC.
Uppgifter
-
JDBC kan byggas ovanpå ODBC, men Mimers JDBC-drivrutin gör inte så.
JDBC mot Mimer har sitt eget, separata sätt att koppla upp sig mot Mimer-servern,
så man behöver inte lägga in databasen i Mimer Administrator eller skapa en ODBC-datakälla.
-
Studera och kanske provkör de JDBC-program som finns i kursboken, på
Databasteknik-bokens webbplats,
och i
Java-kursen.
-
Återimplementera åtminstone vissa delar av ODBC-programmet från inlämningsuppgift 1.
Det räcker med att det går att göra någon ändring i databasen,
och att det finns ett sätt att se resultatet av den ändringen.
Välj gärna någon ändring som kan orsaka brott mot integritetsreglerna.
-
Eventuella fel som uppstår i programmet ska hanteras på lämpligt sätt.
Tänk på referensintegriteten, till exempel om
man tar bort en anställd som någon annan har som chef,
eller om man lägger till en anställd och som hennes chef skriver in ett nummer på en anställd som inte finns.
Redovisning
Visa programmet för läraren, demonstrera hur det fungerar, och diskutera,
eller,
skicka
e-post
med fullständiga och tydliga beskrivningar av hur programmet fungerar och är uppbyggt.
Skicka med väl valda och väl kommenterade testkörningar, med in- och utdata.
Skicka också med källkoden, med förklaringar.
Arbeta i grupper om en eller två studenter.
I undantagsfall kan man arbeta i grupper om tre, men fråga läraren först.
Det är tillåtet att samarbeta i större grupper än så,
men varje grupp om 1-3 studenter måste fortfarande redovisa separat,
och det måste också tydligt framgå (i rapporten eller på annat sätt)
vilka som deltog i samarbetet.
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
26 januari 2009