Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2009.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit på tentan under vårterminen,
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Utfall, statistik
De 8 studenter som deltagit på tentan fick e-post om att fylla i kursvärderingen.
3 kursvärderingar lämnades in.
Kursen går som campuskurs i period 3 (januari-mars)
och som distanskurs i period 3 och 4 (januari-juni).
Totalt 14 studenter var registrerade på kursen under vårterminen:
11 på campuskursen och 3 på distanskursen.
Av dessa lämnade totalt 9 in minst en av de sju inlämningsuppgifterna
(8 på campuskursen och 1 på distanskursen),
och kan därför sägas ha följt kursen.
De 8 studenterna på campuskursen är alla färdiga med inlämningsuppgifterna,
medan studenten på distanskursen har tre kvar.
De 8 studenterna på campuskursen har alla deltagit i, och blivit godkända på, tentan,
medan studenten på distanskursen ännu inte har gjort det.
Frågorna
-
Jag tentade den här terminen, men jag gick egentligen kursen:
- Den här terminen: 3 svar
- Tidigare: 0 svar
-
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen (alla): 115 timmar
(data: 150, 75, 120)
-
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
-
Genomsnitt bland dem som var klara med kursen (alla): 8 veckor
(data: 10, 5, 10)
-
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
-
Mycket kul att skriva recovery-programmet!
-
Labbarna intressanta och lärorika.
-
Föreläsningarna var bra! Inte lika "roliga" som vanligt men tillräckligt för att upprätthålla koncentrationen (ämnet tillåter kanske inte så många utsvävningar förutom julmuststrutar och hill climbing).
Labbarna höll en bra nivå: inte för svåra men inte heller helt triviala. Lisp-labben gick smidigt den också!
-
Skriv vad du tyckte var dåligt med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
-
Skulle ha varit otroligt kul att göra en egen dbms (dock mycket primitiv)!
-
Hade inte gråtit om lagrade procedurer hade belysts mer.
-
Mimer frågeoptimeringslabben var lite luddig.
-
Eftersöker en lite mer verklighetskopplad labb (hur ofta hanterar man VM-fotbollslag?), kanske en enkel sökmotor-algoritm med indexering eller något spännande om dimensionstabeller.
-
Tentan kanske inte borde varit en vecka efter kursslut, på en lördag, om jag fick bestämma!
-
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
-
Läs boken av TPY, häng med på lektionerna och försökt att inte hamna efter i labbarna. Kan du fixa det är tentan enkel.
-
Gör labbarna i tid!
-
Skaffa kursboken (av Thomas) och gå på varje föreläsning!
-
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
Kursledarens kommentarer
-
Att döma av de lämnade svaren är studenterna ganska nöjda med kursen.
-
Kursen kommer tyvärr inte att ges som campuskurs nästa år,
utan bara som distanskurs,
och i mån av tid bör en del ytterligare kursmaterial för distanskursen utvecklas.
Egentligen borde vi ha filmat föreläsningarna i år,
så att man kunde ha lagt upp dessa filmer på webben för distansstudenter att titta på,
men det hanns inte med.
-
Förra året hade vi en kursvärderingsblankett på papper,
som delades ut på tentan.
Vi fick då bara tre inlämnade blanketter, av 12 studenter som skrev tentan, vilket är en ovanligt liten andel.
I år hade vi en webbaserad kursvärdering,
och fick tre svar, av 8 studenter.
Tidigare har det varit så att pappersblanketter gett fler och mer seriösa svar än webbenkäter,
och det är förstås för lite data att dra några säkra slutsatser,
men kanske har det ändrat sig nu?
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@oru.se),
15 juni 2009