Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på
tentan 24 mars 2007.
Kursvärderingsblanketterna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Blanketten
En
anpassad version
av institutionens kursvärderingsblankett användes.
Utfall
11 kursvärderingsblanketter lämnades in.
13 studenter skrev tentan.
15 studenter var registrerade på kursen.
Frågorna
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
1 | Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? | 1 | 1 | 3 | 6 | 3.27 | 0 |
2 | Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? | 1 | 1 | 1 | 8 | 3.45 | 0 |
3 | I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? | 0 | 1 | 3 | 7 | 3.55 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
4 | Vilket utbyte har du haft av följande: |
4a | Laborationer (= den bokade och handledda labbtiden) | 0 | 3 | 3 | 5 | 3.18 | 0 |
4b | Inlämningsuppgifterna (= själva uppgifterna) | 0 | 0 | 4 | 6 | 3.60 | 1 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
5 | I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? | 1 | 1 | 1 | 7 | 3.40 | 0 |
6 | Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? | 1 | 0 | 5 | 5 | 3.27 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Antal svar | Medel | Min | Max | Norm | Ej svar |
7 | Hur många timmar per vecka, schemalagd- och övrig tid har du lagt ner på kursen? | 10 | 15 | 9 | 25 | 20 | 1 |
Norm-värdet är det antal timmar som kursen borde krävt, om man räknar med att en heltidskurs kräver 40 timmar per vecka.
Om någon student angivit ett intervall, till exempel 30-40 timmar, har jag använt medelvärdet, i det fallet 35 timmar.
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | Ej svar |
8 | Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... | 0 | 10 | 1 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | ej tillämpbart | Ej svar |
9 | Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? | 0 | 0 | 11 | 0 |
10. Vad tycker du har varit bra?
Svar som lämnades:
- Brett innehåll
- Allt
- Att du kommer att sammanställa denna utvärdering och lägga på webben.
- Bra föreläsningar och genomgångar. Läraren svarar på frågor och funderingar.
- Laborationerna var bra.
- Bra lektioner
- Bra föreläsningar och bra bok.
- Boken var mycket bra, lättläst och lite humor :)
- Föreläsningarna var helt ok.
- Labbarna ger mycket, föreläsningarna var lätta att följa.
11. Förslag till förbättringar.
Svar som lämnades:
- Utveckling av databasen från grundkursen (inget stort jobb)
- Allt är bra som det är.
- Kursen kändes lite tunn för att vara på C-nivå, gärna fler föreläsningar och mer material.
- Öka gärna tempot på föreläsningarna, så allt hinns med.
- Inte direkt
- Skulle gärna kunna ha fler exempel på föreläsningarna som inte är samma som i boken.
- Bra som det är.
- Blandade övningsuppgifter som gör att man söker svar i boken
i stället för att man ska läsa och försöka få in allt endast genom läsning.
Kursledarens kommentarer
-
Ingen student har skrivit att kursen gick för fort eller var för svår,
och det finns till och med svar om att det kan gå fortare,
så det finns uppenbarligen utrymme för såväl ett högre tempo på föreläsningarna
som mer innehåll i kursen.
-
Det blir förmodligen ytterligare en inlämningsuppgift nästa år,
plus en del utvidgningar av de existerande.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
27 mars 2007