|
Kursplan |
Digital mediedesign A, 20 poäng | |||
Digital Media Design, basic course, 20 points |
Kurskod: | DIM033 | Nivå: | A |
---|---|---|---|
Ämne: | Medie- och kommunikationsvetenskap | Utbildningsområde: | Tekniska området Humanistiska området |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2005 | ECTS: | 30 credits |
Fastställd: | 2001-06-11 | Senast ändrad: | 2005-04-21 |
Beslutad av: | Institutionsstyrelse | ||
Kursens övergripande syfte är att den studerande tillägnar sig kunskap
om datorbaserad medieteknik och färdigheter i handhavande av dessa.
Utbildningen kombinerar kommunikationsvetenskapliga och datortekniska
ämnen med kreativt skapande. Tyngdpunkten ligger på mötet mellan
människa och medier/teknik och på kombinationen av olika medier.
Delkurs 1. Datoranvändning och datorteknik, 5 poäng (Computer Usage and Computer Technology, 5 points)
Delkursen syftar till att den studerande skall tillägna sig kunskaper
om de tekniska systemen i datorer/datorkommunikation och skaffa sig en
grund för förståelse av funktion och handhavande av medieutrustningar
och tillhörande programvaror. En genomgång görs av datorns historia och
teknik (talsystem, koder, CPU, minnen, bussar, operativsystem,
filformat, lagringsmedier, kringutrustning och nätverk).
Säkerhetsfrågor uppmärksammas vad gäller människa, program och maskin.
I delkursen ingår övningar med operativsystem och standardprogram för
text- och bildhantering. En genomgång görs av den tekniska bakgrunden
och den praktiska användningen av Internet och andra elektroniska
nätverk (nätverksprotokoll och tekniker, WWW, FTP, e-post).
- Delkurs 2. Kommunikationsteori och kampanjanalys, 5 poäng (Communication and Campaign Studies, 5 points)
Kursen ger teoretiska kunskaper om kommunikation i ett
samhällsvetenskapligt och humanistiskt perspektiv i syfte att skapa
underlag för förståelse av samhällig kommunikation i olika former.
Kursen innebär övning i att betrakta kommunikation som linjär process,
skapande av betydelse samt som strategisk handling. Strategiska
kommunikativa aktiviteter som reklam och samhällsinformation analyseras
utifrån teorier för planerad kommunikation och semiotik. I kursen ingår
individuella uppgifter men även gruppuppgifter i seminarieform,
workshops och kampanjanalys.
- Delkurs 3. Visuell kommunikation, 5 poäng (Visual Communication, 5 points)
Kursen ssyfte är att den studerande tillägnar sig grundläggande
kunskaper om visuell kommunikation utifrån ett konstnärligt och
kreativt perspektiv. Den inleds med en allmän introduktion där
konstbegreppet presenteras. Mediers olika kommunikativa förutsättningar
beaktas och sätts in ett historiskt sammanhang i form av en
introduktion till skrivkonstens historia. Stor vikt läggs vid visuellt
kommunikativa verktyg som typografi, färg och form. Den digitala bilden
introduceras i form av grundläggande praktiska övningar med digitala
bildbehandlingsverktyg. Kreativa inslag betonas: att självständigt och
i grupp komma med idéer och kunna presentera dem inför olika
mottagargrupper. Kursen examineras genom fortlöpande uppgifter och
presentationer, där syftet är att både teoretiska och praktiska verktyg
tillämpas.
- Delkurs 4. Multimedieteknik, 5 poäng (Multimedia Technology, 5 points)
Delkursens syfte är att ge en övergripande bild av de idéer och verktyg
som används för framställning av multimedier. Olika berättarverktyg för
multimedieproduktion introduceras. Kunskaper om det tekniska
handhavandet och den medietekniska begreppsapparaten växer på så sätt
fram successivt och i slutet av kursen skall den studerande ha
tillägnat sig grundläggande kännedom om hur man arbetar med multimedie-
och webbproduktion.
Undervisningen sker genom föreläsningar, gruppövningar, praktiska tillämpningar och obligatoriska laborationer.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Svenska: kurs B el Svenska som andraspråk kurs B el 3 åk HSENT el etapp
3. Engelska: kurs B el 3 åk HSEN el 2 åk HHe el etapp 3. Matematik:
kurs B el 1 åk HSENTTe el 2 åk MuSoEkDu el etapp 2. Historia: kurs A el
3 åk HSN el 2 åk ET N (med alternativt ämne) MuSoEp el etapp 2.
Samhällskunskap: kurs A el 2 åk från tvåårig linje el minst 2 åk från
treårig linje el etapp 2
Dispens ges från kravet på Sh A och Hi A.
Rätten till förnyat prov:
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen.
- Kurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller
till sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom arton månader
efter det att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny
kursplan.
- En student som underkänts två gånger i prov för viss kurs eller
delkurs har rätt att inför förnyad prövning få en annan examinator
utsedd. Begäran härom skall göras hos respektive institutions prefekt.
Det sagda gäller inte om synnerliga skäl talar däremot.
- Den som fått betyget Godkänd på visst prov får inte tentera om för att få betyget Väl godkänd.
Betyg på hel kurs:
- För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänt på kurser om sammanlagt minst 15 poäng.
Övrigt:
- För att tillgodoräkna sig kurser i Digital mediedesign i en
kandidatexamen krävs att den studerande har 120 poäng varav 60 poäng i
ett huvudämne, för magisterexamen 160 poäng varav 80 poäng i ett
huvudämne.
För information om examination och rätten till förnyat prov se tentamensordningen vid Örebro universitet.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Kommentarer till litteraturlistan:
Förändringar kan komma att göras, t.ex. byte till en senare upplaga.
Delkurs 4: Kompendier och material från Internet tillkommer.