Logotype Örebro universitet

Humanistiska institutionen

Kursplan


Digital mediedesign A, 20 poäng
Digital Media Design, basic course, 20 points


Kurskod: DIM033 Nivå: A
Ämne: Medie- och kommunikationsvetenskap Utbildningsområde: Tekniska området
Humanistiska området
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2005 ECTS: 30 credits
Fastställd: 2001-06-11 Senast ändrad: 2005-04-21
    Beslutad av: Institutionsstyrelse


Syfte

Kursens övergripande syfte är att den studerande tillägnar sig kunskap om datorbaserad medieteknik och färdigheter i handhavande av dessa. Utbildningen kombinerar kommunikationsvetenskapliga och datortekniska ämnen med kreativt skapande. Tyngdpunkten ligger på mötet mellan människa och medier/teknik och på kombinationen av olika medier.


Innehåll

Delkurs 1. Datoranvändning och datorteknik, 5 poäng (Computer Usage and Computer Technology, 5 points)
Delkursen syftar till att den studerande skall tillägna sig kunskaper om de tekniska systemen i datorer/datorkommunikation och skaffa sig en grund för förståelse av funktion och handhavande av medieutrustningar och tillhörande programvaror. En genomgång görs av datorns historia och teknik (talsystem, koder, CPU, minnen, bussar, operativsystem, filformat, lagringsmedier, kringutrustning och nätverk). Säkerhetsfrågor uppmärksammas vad gäller människa, program och maskin. I delkursen ingår övningar med operativsystem och standardprogram för text- och bildhantering. En genomgång görs av den tekniska bakgrunden och den praktiska användningen av Internet och andra elektroniska nätverk (nätverksprotokoll och tekniker, WWW, FTP, e-post).

- Delkurs 2. Kommunikationsteori och kampanjanalys, 5 poäng (Communication and Campaign Studies, 5 points)
Kursen ger teoretiska kunskaper om kommunikation i ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt perspektiv i syfte att skapa underlag för förståelse av samhällig kommunikation i olika former. Kursen innebär övning i att betrakta kommunikation som linjär process, skapande av betydelse samt som strategisk handling. Strategiska kommunikativa aktiviteter som reklam och samhällsinformation analyseras utifrån teorier för planerad kommunikation och semiotik. I kursen ingår individuella uppgifter men även gruppuppgifter i seminarieform, workshops och kampanjanalys.

- Delkurs 3. Visuell kommunikation, 5 poäng (Visual Communication, 5 points)
Kursen ssyfte är att den studerande tillägnar sig grundläggande kunskaper om visuell kommunikation utifrån ett konstnärligt och kreativt perspektiv. Den inleds med en allmän introduktion där konstbegreppet presenteras. Mediers olika kommunikativa förutsättningar beaktas och sätts in ett historiskt sammanhang i form av en introduktion till skrivkonstens historia. Stor vikt läggs vid visuellt kommunikativa verktyg som typografi, färg och form. Den digitala bilden introduceras i form av grundläggande praktiska övningar med digitala bildbehandlingsverktyg. Kreativa inslag betonas: att självständigt och i grupp komma med idéer och kunna presentera dem inför olika mottagargrupper. Kursen examineras genom fortlöpande uppgifter och presentationer, där syftet är att både teoretiska och praktiska verktyg tillämpas.

- Delkurs 4. Multimedieteknik, 5 poäng (Multimedia Technology, 5 points)
Delkursens syfte är att ge en övergripande bild av de idéer och verktyg som används för framställning av multimedier. Olika berättarverktyg för multimedieproduktion introduceras. Kunskaper om det tekniska handhavandet och den medietekniska begreppsapparaten växer på så sätt fram successivt och i slutet av kursen skall den studerande ha tillägnat sig grundläggande kännedom om hur man arbetar med multimedie- och webbproduktion.


Undervisning

Undervisningen sker genom föreläsningar, gruppövningar, praktiska tillämpningar och obligatoriska laborationer.


Examination

Datoranvändning och datorteknik, 5 poäng. (Provkod: 0200)
Examination sker genom skriftliga och muntliga redovisningar samt genom en avslutande salsskrivning.
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Visuell kommunikation, 5 poäng. (Provkod: 0400)
Examination sker genom praktiska inlämningsuppgifter.
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Multimedieteknik, 5 poäng. (Provkod: 0500)
Examination sker genom praktiska inlämningsuppgifter.
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kommunikationsteori och kampanjanalys, 5 poäng. (Provkod: 0600)
Examination sker genom skriftliga redovisningar, seminarier och hemtentamen.
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Betyg

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Behörighet

Svenska: kurs B el Svenska som andraspråk kurs B el 3 åk HSENT el etapp 3. Engelska: kurs B el 3 åk HSEN el 2 åk HHe el etapp 3. Matematik: kurs B el 1 åk HSENTTe el 2 åk MuSoEkDu el etapp 2. Historia: kurs A el 3 åk HSN el 2 åk ET N (med alternativt ämne) MuSoEp el etapp 2. Samhällskunskap: kurs A el 2 åk från tvåårig linje el minst 2 åk från treårig linje el etapp 2

Dispens ges från kravet på Sh A och Hi A.


Övriga föreskrifter

Rätten till förnyat prov:
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen.
- Kurs som upphört eller väsentligt förändrats till sitt innehåll eller till sin omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom arton månader efter det att förändringen genomförts. Därefter sker tentamen enligt ny kursplan.
- En student som underkänts två gånger i prov för viss kurs eller delkurs har rätt att inför förnyad prövning få en annan examinator utsedd. Begäran härom skall göras hos respektive institutions prefekt. Det sagda gäller inte om synnerliga skäl talar däremot.
- Den som fått betyget Godkänd på visst prov får inte tentera om för att få betyget Väl godkänd.

Betyg på hel kurs:
- För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs Väl godkänt på kurser om sammanlagt minst 15 poäng.

Övrigt:
- För att tillgodoräkna sig kurser i Digital mediedesign i en kandidatexamen krävs att den studerande har 120 poäng varav 60 poäng i ett huvudämne, för magisterexamen 160 poäng varav 80 poäng i ett huvudämne.

För information om examination och rätten till förnyat prov se tentamensordningen vid Örebro universitet.


Litteratur

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Pencz, Jack (2004)
Datoranvändning. Oru-Te-2004-18
(Säljs via läraren) [Kompendium]
Pencz, Jack (2004)
Datorteknik. Oru-Te-2004-10
(Säljs via läraren) [Kompendium]
Pencz, Jack (2004)
Instuderingsuppgifter. 2004-08-25
(Säljs via läraren) [Kompendium]
Pencz, Jack (2004)
Övningar och laborationer. 2004-08-25
(Säljs via läraren) [Kompendium]

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Fiske, John (1997)
Kommunikationsteorier - en introduktion
Stockholm: Wahlström & Widstrand, 268 sidor
Larsson, Larsåke (2001)/2 uppl.
Tillämpad kommunikationsvetenskap
Lund: Studentlitteratur, 293 sidor

Delkurs 2: Referenslitteratur
Bergström, Bo (2003)/4 uppl.
Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap att nå fram i print, film och webbsajter
Stockholm: Carlsson, 303 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Bergström, Bo (2003)/4 ed.
Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap att nå fram i print, film och webbsajter
Stockholm : Carlsson, 303 sidor
Ekström, Peter (1993)
Bildernas förräderi
Torsby : Heidrun, 115 sidor
Jackson, Donald (1981)
Skrivkonstens historia
Stockholm : Ordfront, 176 sidor, Stencilerat material, ca 60 sidor läses. Kan köpas av läraren till självkostnadspris.
Kläppe, Björn (2004)
Adobe® Illustrator CS: grundkurs
Göteborg: Skandinaviska databöcker, 270 sidor
Kläppe, Björn (2004)
Adobe® Photoshop CS: grundkurs
Göteborg: Skandinaviska databöcker, ISBN/ISSN: 91-85103-20-9, 246 sidor
Sparrman, Anna, Torell, Ulrika & Åhrén Snickare, Eva (red.) (2003)
Visuella spår: bilder i kultur- och samhällsanalys
Lund: Studentlitteratur, 224 sidor

Delkurs 3: Referenslitteratur
Svenska skrivregler. Utgivna av Svenska språknämnden
Stockholm: Liber, (2000)/2 uppl.
Burén, Jan af (1992)
Det mångfaldigade originalet: studier i originalgrafikbegreppets uppkomst, teori och användning
Stockholm : Carlsson, 293 sidor
Hellmark, Christer & Skarbrandt, Göran (2000)
Provboken: hur man väljer, använder och känner igen typsnitt och papper
Stockholm: Ordfront, 287 sidor
McCloud, Scott (1995)
Serier: den osynliga konsten
Stockholm: Medusa: Epix, 230 sidor
Nordström, Gert Z (2003)
Medier, semiotik, estetik : begrepp, metoder och kritiska texter
Jönköping: Jönköping Univ. Press, 159 sidor

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Berggren-Bergius, Bo & Ryttman, Georg (2002)
Multimedia med Director 8.0/8.5
Lund : Studentlitteratur, 303 sidor
Ottersten, Ingrid & Berndtsson, Johan (2002)
Användbarhet i praktiken : praktiska handgrepp, grundbegrepp och tankemodeller
Lund: Studentlitteratur, 174 sidor
Towers, J. Tarin (2004)
Macromedia Dreamweaver MX 2004 for Windows and Macintosh. Visual QuickStart Guide
Berkley: Pearson Professional Education, ISBN/ISSN: 0-321-21339-4, 750 sidor

Delkurs 4: Referenslitteratur
Lowery, Joseph (2004)
Dreamweaver MX 2004 bible
New York; Chichester: Wiley, ISBN/ISSN: 0-7645-4350-4, 1180 sidor
Preece, Jennifer (2002)
Interaction design : beyond human-computer
New York: Wiley, 519 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Kommentarer till litteraturlistan:

Förändringar kan komma att göras, t.ex. byte till en senare upplaga.

Delkurs 4: Kompendier och material från Internet tillkommer.


Se denna kursplan som PDF