C: Inlämningsuppgift 6, Spel och grafik med Allegro-biblioteket

Den här uppgiften handlar om "professionalism i programmering". Om man går campuskursen (men inte distanskursen) finns det en deadline, när uppgiften ska vara inlämnad.

Bakgrund

Det är ganska sällan man som programmerare skriver ett program som bara använder själva programmeringsspråket och dess olika "inbyggda" funktioner och bibliotek. Program som bara använder printf och exp kan vara nog så roliga, men ofta behöver man använda andra bibliotek, till exempel för grafik och databaser.

I C-programmeringskursen har ni kanske hunnit använda det lilla extrabibliotek MSViscon, som består av några få funktioner som man kan anropa för att flytta markören i ett textfönster. Det bestod av en fil, MSViscon.h, som man skulle inkludera i sitt program med #include, och en källkodsfil, MSViscon.c, som man skulle kompilera och länka med.

Men nu ska vi prova på ett mer realistiskt bibliotek, nämligen spelbiblioteket Allegro 5. Eftersom Allegro är mycket större än MSViscon, vore det opraktiskt att lägga in en kopia av hela Allegro i varje program som ska använda det, och därför installerar man det på en separat plats datorn, så olika program kan använda det. Det är så man brukar göra med bibliotek.

Ett bibliotek som Allegro kan ha ett stort och komplicerat API, som betyder "application programming interface", eller "gränssnitt för tillämpningsprogram". Det är den uppsättning include-filer, funktioner med mera som man använder i ett program som ska utnyttja biblioteket. Programmerare brukar behöva ägna mycket tid åt att lära sig olika API:er.

Specifikation

Vi ska använda Allegro för att göra ett riktigt enkelt spel. En boll åker omkring, och vi ska se om vi kan träffa den med musen.

Utförande

Först måste man ladda hem och installera biblioteket. När man skriver ett program som ska använda biblioteket, behövs det också en del inställningar för att de programmeringsverktyg man använder ska hitta och kunna använda biblioteket. Här finns instruktioner: Sen ska vi göra själva spelet:

Redovisning

Skapa spelet enligt instruktionerna ovan. Skicka sen filen med källkoden till mig (thomas.padron-mccarthy@oru.se). Alternativt kan man demonstrera programmet.

Läs mer

Här är några länkar till mer information: Tänk på att mycket information som man hittar på webben handlar om Allegro 4. Allegro 5 har ett helt omarbetat API.
Thomas Padron-McCarthy (thomas.padron-mccarthy@oru.se), 29 februari 2016