Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på
tentan 7 juni 2006.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Kursvärderingen gäller distanskursen Programmering C,
som gavs under vårterminen 2006.
Blanketten
En anpassad version av institutionens
kursvärderingsblankett
användes.
Utfall
9 kursvärderingsblanketter lämnades in.
24 studenter skrev tentan,
många av dessa som omtenta från tidigare kurstillfällen.
(Det exakta antalet studenter som följde distanskursen är oklart,
eftersom projektingenjörernas C-kurs samlästes med distanskursen,
och det går inte att se i LADOK vilka studenter som hör till vilken kurs.)
Frågorna
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
1 | Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? | 4 | 1 | 0 | 4 | 2.44 | 0 |
2 | Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? | 4 | 1 | 1 | 3 | 2.33 | 0 |
3 | I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? | 4 | 1 | 2 | 1 | 2.00 | 1 |
Kommentarer som lämnades på fråga 3:
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
4 | Vilket utbyte har du haft av följande: |
4a | Övningar | 3 | 0 | 3 | 3 | 2.67 | 0 |
4b | Inlämningsuppgifter | 2 | 2 | 1 | 4 | 2.78 | 0 |
5 | I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? | 4 | 1 | 1 | 3 | 2.33 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| 0-5 | 5-10 | 10-20 | > 20 | Ej svar |
6 | Hur många timmar per vecka, schemalagd- och övrig tid har du lagt ner på kursen? | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
7 | Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? | 4 | 2 | 2 | 1 | 2.00 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | Ej svar |
8 | Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... | 0 | 9 | 0 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | ej tillämpbart | Ej svar |
9 | Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? | 0 | 0 | 9 | 0 |
10. Vad tycker du har varit bra?
Svar som lämnades:
-
Bra med grundläggande programmering i valbar fart.
-
Thomas har gett snabb, noggrann och kritisk
feedback. Detta har varit bra för att lära sig
vad man ska tänka på när man kodar.
-
När vi fick extra föreläsningarna med Mattias
och de vi hade inför förra tentan med Thomas.
-
Att vi till slut fick lite hjälp av Mattias.
-
Programskurskamrater som sysslat med programmering förut!
-
Inget
-
Att vi fick ytterligare hjälp och därav
en något bättre chans att klara godkänt på tentan.
11. Förslag till förbättringar.
Svar som lämnades:
-
Anpassa kursen till standard-C.
-
Om detta ska vara en nybörjarkurs så får det inte finnas
så mycket saker som är fel, exempelvis att kompendiet är skrivet
för Borland-miljön, och Visual Studio som används
har andra egenskaper som gör att man inte kan skriva koden lika.
Såna saker måste rättas till om detta ska vara en nybörjarkurs.
-
Möjligen kunde inlämningsuppgifterna varit
typ "anpassningsbara". Pss skulle man kunna
byta tema på uppgiften MEN ända ha kvar grundkriterierna,
t. ex. sortera en vektor, läs in tal och
skriv till fil. Tror att det skulle kunna öka motivationen
för en del personer. :)
-
Bättre kursmaterial. Om man redan kan är det ju ingen idé att
läsa en kurs, mao vi som går här kan inte och vill lära oss
då borde materialet vara till oss. Varför inte videoföreläsningar
på webben.
-
Föreläsningsanteckningarna på webben är skrattretande, man borde
bli lärare då behöver man inte göra något. Bara göra
en tenta var tionde vecka. (Syftar inte på dig Thomas.)
-
Helt idiotiskt att ge nybörjarkurs utan nån som kan
ge hjälp - KASS!
-
Sänk kraven eftersom vi inte haft nån som lärt oss!
-
Anpassa kursplan och mål bättre till vår kurs.
Vi ska inte bli programmerare vi ska bara "känna till" C-språket!
-
Pedagogisk kurslitteratur ej förkortad teknisk föreskrift!!!
Bättre förklarade lösningsförslag på övningarna som
man har en chans att fatta hur man bör tänka/förstå.
-
Föreläsningar hade varit till stor hjälp kolla
bara på tentaresultaten så förstår ni.
-
Ha den ej på distans för campuselever.
Kursledarens kommentarer
-
Svaren på kursvärderingen verkar sönderfalla i två ganska tydliga grupper:
-
De som valt kursen som distanskurs, och läst den på distans,
och som tyckte att det mesta med kursen var bra eller mycket bra.
-
Studenter på projektingenjörsprogrammet,
som inte fick någon fullständig campuskurs utan hänvisades till distanskursen kompletterad med övningstillfällen,
och som tyckte att det mesta med kursen var uselt.
-
När det gäller svårigheterna som en del studenter på projektingenjörsprogrammet råkat ut för,
så kan jag upprepa kommentarerna från kursvärderingen på deras förstagångstenta:
-
Många som är nybörjare på programmering har stora svårigheter med sin första programmeringskurs,
och då är det förmodligen ännu svårare utan föreläsningar.
Det är inte alla som tycker att föreläsningar är viktiga,
men en del studenter tycker att det är mycket lättare att få något förklarat muntligt än att läsa det i en bok.
-
Kursmaterialet behöver arbetas igenom, så att exemplen stämmer exakt med hur saker fungerar i den programmeringsmiljö som används.
En del studenter har blivit förvirrade av att saker skiljer,
även om det kanske är detaljer,
och har då haft svårt att komma vidare när programmen inte fungerar.
-
Distanskursen bör kompletteras med riktigare föreläsningar på webben,
kanske med ljudspår som till kurserna
PDA-applikationer med .NET
och
Mobiltelefonapplikationer med J2ME.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
9 juni 2006