Programmering C: Kursvärdering vårterminen 2006 (mars 2006)
Sammanställning av kursvärderingen som genomfördes på
tentan 15 mars 2006.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Kursvärderingen gäller kursen Programmering C som gavs under period 3 (januari-mars) vårterminen 2006.
Kursen var egentligen samma kurs som distanskursen Programmering C,
men det fanns dessutom en introduktionsföreläsning och handledda laborationstillfällen.
Blanketten
En anpassad version av institutionens
kursvärderingsblankett
användes.
Utfall
14 kursvärderingsblanketter lämnades in.
19 studenter skrev tentan.
(Det exakta antalet studenter som följde kursen är oklart,
eftersom kursen samlästes med distanskursen,
och det går inte att se i LADOK vilka studenter som hör till vilken kurs.)
Frågorna
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
1 | Hur har kursen motsvarat målen i kursplanen? | 2 | 4 | 5 | 1 | 2.42 | 2 |
2 | Hur motsvarade kurslitteraturen kursens innehåll? | 4 | 4 | 3 | 1 | 2.08 | 2 |
3 | I vilken omfattning har föreläsningarna bidragit till förståelse av kursen? | 5 | 1 | 3 | 2 | 2.18 | 3 |
Kommentarer som lämnades på fråga 3:
- Fanns inga föreläsningar!
- Extra frågestunderna var mycket bra
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
4 | Vilket utbyte har du haft av följande: |
4a | Laborationer | 0 | 0 | 5 | 2 | 3.29 | 7 |
4b | Inlämningsuppgifter | 1 | 1 | 8 | 1 | 2.82 | 3 |
4c | Övningar | 0 | 4 | 6 | 1 | 2.73 | 3 |
5 | I vilken utsträckning har du fått den hjälp du behövt? | 2 | 4.5 | 3.5 | 2 | 2.46 | 2 |
Nr | Text | Svar |
| 0-8 | 9-15 | 16-20 | > 20 | Ej svar |
6 | Hur många timmar per vecka, schemalagd- och övrig tid har du lagt ner på kursen? | 2 | 8 | 1 | 1 | 2 |
Nr | Text | Svar |
| Mindre bra | ... | ... | Bra | Medelvärde | Ej svar |
7 | Vilken är din uppfattning om kursen som helhet? | 3 | 4 | 3 | 2 | 2.33 | 2 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | Ej svar |
8 | Har du blivit särbehandlad på grund av kön, etnisk tillhörighet...... | 0 | 12 | 2 |
Nr | Text | Svar |
| ja | nej | ej tillämpbart | Ej svar |
9 | Har kursinnehållet blivit belyst ur både kvinnliga och manliga aspekter (genusperspektiv)? | 3 | 0 | 7 | 4 |
10. Vad tycker du har varit bra?
Svar som lämnades:
-
Att vi fick möjlighet till ett par frågestunder och övningstillfällen innan tentamen.
-
Hjälpsam
-
Jag tycker inte att kursen har varit bra.
Dels för att det inte varit några föreläsningar,
dels för att kurslitteraturen var kass,
plus att jag inte kan någonting om programmering
och knappt kan det nu heller.
-
Frågestunderna och Thorstens laborationer.
-
Bra genomgångar
-
Hjälpen vid programmeringsövningstillfällena
-
Torsten har varit kanon - tålamod & alltid otroligt positiv
11. Förslag till förbättringar.
Svar som lämnades:
-
Ha den ej på distans för campusstudenter.
-
Förbättra kompendiet.
-
Mer dist-träffar eller en lärare till!
-
Föreläsningar. Vi har inga förkunskaper, då krävs föreläsningar för att vi överhuvudtaget ska kunna förstå.
(Kan bero på att jag inte är intresserad och att det gör att jag har väldigt svårt att ta till mig.)
-
Om kursen ska gå på distans måste det finnas bättre material.
Varför inte föreläsningar på video?
-
Nytt kompendium som passar till Visual, det är bra om lösningarna funkar.
-
Gör om kursen!
-
Gå igenom lite mer inför tentan
-
Fler föreläsningar. Vi hade inga så det var mycket svårt att
börja från noll utan att någon hade gått igenom grunderna
först.
-
Lärarledda föreläsningar.
-
En genomgång av kompendiet så det blir uppdaterat till dom programmen vi använder.
-
Helt idiotiskt att ha en "nybörjarkurs" på detta sätt - att bara
kapa föreläsningarna & och tro att man ska kunna läsa själv.
Det är som att få en bok med kinesiska i handen &
sen själv lära sig språket genom att försöka hitta likheter,
dra slutsatser & förstå... Omöjligt!!!
Boken & kompendier i all ära men
de böckerna har inte hjälpt ett skit!
När man är helt nybörjare behöver man
någon som berättar grundläggande saker
för att man ska få någon bas att bygga på...
Dessutom har övningar & lösningsförslag
varit fulla av fel...
(Dels fel i lösningsförslagen,
dels gjorda mot Borland)
Det enda medel till hjälp - Ni förstår väl vilken katastrof det blir!!
& föreläsningsanteckningaarna var inte mycket till hjälp utan själva föreläsningen!
GÖR OM KURSEN! Förbered materialet
bättre - lägg till pedagogiska hjälpmedel
i form av lärare eller videofilmade
föreläsningar på webben! eller anan litteratur
Ge mig möjlighet att kunna lära mig programmera - jag vill kunna!!
Kursledarens kommentarer
-
Vi använde distanskursen i C-programmering,
kombinerad med övningstillfällen på campus,
men för en del studenter har det upplägget inte fungerat särskilt bra.
Förutom en introduktionsföreläsning fanns det inga föreläsningar i kursen,
och även om en del studenter svarat att de varit nöjda och tycker att kursen var bra,
så är det tydligt att många andra är missnöjda.
-
Många som är nybörjare på programmering har stora svårigheter med sin första programmeringskurs,
och då är det förmodligen ännu svårare utan föreläsningar.
Det är inte alla som tycker att föreläsningar är viktiga,
men en del studenter tycker att det är mycket lättare att få något förklarat muntligt än att läsa det i en bok.
-
Kursmaterialet behöver arbetas igenom, så att exemplen stämmer exakt med hur saker fungerar i den programmeringsmiljö som används.
En del studenter har blivit förvirrade av att saker skiljer,
även om det kanske är detaljer,
och har då haft svårt att komma vidare när programmen inte fungerar.
Thomas Padron-McCarthy
(Thomas.Padron-McCarthy@tech.oru.se),
23 januari 2006