|
Kursplan |
Datateknik A, Tillämpad datavetenskap, 30 högskolepoäng | |||
Computer Science, Applied Computer Science, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | DT1030 | Utbildningsområde: | Tekniska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Datateknik | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Datateknik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | A |
Inrättad: | 2011-11-01 | Senast ändrad: | 2012-03-30 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2012 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs ha:
- kunskap om hur datorers programvara, hårdvara och kringutrustning är uppbyggda och fungerar
- kunskaper om teoretiska begrepp som datavetenskapen bygger på
- kunskaper om grundläggande konstruktioner hos ett imperativt programmeringsspråk
- kunskaper om hur databaser fungerar från ett teoretiskt och tekniskt perspektiv.
Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs ha:
- förmåga att tillägna sig kunskaper på akademisk nivå inklusive vetenskaplig kommunikation och informationssökning
- förmåga att arbeta med teoretiska begrepp och kunna koppla dem till praktiska tillämpningar
- förmåga att använda datorer för att lösa olika uppgifter
- förmåga att programmera med ett imperativt programmeringsspråk
- färdigheter att använda och administrera databaser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad kurs ha:
- ett professionellt förhållningssätt till programmering vilket innefattar noggrann problemanalys, testning och dokumentation.
Kusrsen består av fyra delkurser och innehåller följande moment:
Delkurs I: Datoranvändning och datorteknik, 7,5 högskolepoäng
Kursen inleds med vetenskaplig kommunikation inklusive övning i muntlig
framställning samt en genomgång av undervisnings- och
examinationsformer.
Det ingår även datorövningar i form av:
- programmering med Python (grundläggande programstrukturer) och 3D-grafik med Maya och
standardprogram för ordbehandling, kalkylering och presentation samt litteratur- och informationssökning
- datorns historia, talsystem, koder, processor, minnen, bussar,
operativsystem, filformat, lagringsmedier, kringutrustning, nätverk och
datasäkerhet tas upp, liksom säkerhetsfrågor (människa-maskin).
Den följs av datorövningar i form av att studenten ska genomföra en
laboration eller informationssökning inom ämnet datorteknik och skriva
en rapport om detta.
Delkurs II: Datavetenskapens grunder, 7,5 högskolepoäng
Kursen ska ge studenten kunskaper om den matematiska grunden för
datavetenskapen och tar upp begrepp som är relevanta för efterföljande
kurser. Den täcker diskret matematik (mängder, relationer, funktioner,
grafer, automater) samt logik och algoritmer. Därutöver ingår
datorövningar med programmeringsspråket Python.
Delkurs III: Databasteknik, 7,5 högskolepoäng
I kursen behandlas grunderna för databasområdet med begreppen databas,
databashanterare, schema och datamodell. Användningsområden för
databasteknik liksom alternativ till databasteknik och databasteknikens
fördelar och nackdelar. En stor del av kursen ägnas åt datamodellering
med ER-modellen och med relationsmodellen och databasanvändning med
hjälp av frågespråket SQL. Normalformer, dataintegritet, index,
prestanda, ACID-transaktioner och databaskopplade webbplatser kommer att
användas, liksom grunderna om databashanterarens inre arbete. Flera
olika databashanterare används.
Delkurs IV: Programmering grundkurs, 7,5 högskolepoäng
Kursen tar upp grunderna för hur datorer programmeras, med vilka verktyg
som finns tillgängliga och hur man som programmerare resonerar och
arbetar för att lösa problem och beskriva lösningarna i form av
datorprogram. Kursen använder programmeringsspråket C vars datatyper,
datastrukturer, kontrollstrukturer och funktionsbibliotek behandlas.
Delkurs I: Undervisningen består av lektioner och obligatoriska laborationer.
Delkurs II: Undervisningen består av lektioner och obligatoriska laborationer.
Delkurs III: Undervisningen består av lektioner och obligatoriska laborationer.
Delkurs IV: Undervisningen består av lektioner och obligatoriska laborationer.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Ma C (områdesbehörighet 4 med förändringar).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala riktlinjer för tillgodoräknanden.
Om en kurs genomgått förändringar som är så omfattande att studenten
inte på grundval av tidigare genomgången kurs kan ta del av den
förändrade kursens ordinarie tentamen, skall studenten beredas möjlighet
till minst tre särskilda prov jämnt fördelade under en tidsperiod av
arton månader efter det att kursen upphört eller förändringarna ägt rum.
Tiden räknas från och med utgången av den termin kursen upphört eller
förändringen inträdde.
Skulle kurslitteraturen ha förändrats så att den bedöms som väsentligt
annorlunda, skall studenten ges möjlighet att göra minst tre prov
baserade på den tidigare gällande kurslitteraturen, om den fortfarande
kan bedömas relevant i kunskapshänseende, under en tidsperiod av arton
månader. Tiden räknas från och med utgången av den termin som
kurslitteraturen förändrades.
För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
På delkurs I-IV ges betygen Godkänd (G), Väl godkänd (VG) eller
Underkänd (U). Delkurs I har tre examinationsmoment (teoridel,
övningsdel, projektdel), och delkurserna II, III och IV har vardera två
examinationsmoment (teoridel och laborationsdel). För betyget Godkänd
(G) krävs betyget Godkänd (G) på samtliga examinationsdelar. För betyget
Väl Godkänd (VG) krävs betyget Väl Godkänd (VG) på teoridelen och
betyget Godkänd (G) på övriga delar.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs detta i två av delkursernas
teoridelar samt minst betyget Godkänd (G) i de övriga delkurserna.
För information om examination och rätten till förnyat prov se tentamensordningen vid Örebro universitet
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Kompendier kan laddas ner från kurssidan/säljes på institutionen för naturvetenskap och teknik.