Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2010.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i kursen
(inte bara de som skrivit tentan)
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Kort sammanfattning:
Lärarens tolkning är att kursen i huvudsak fungerar bra,
men delar av kursmaterialet borde anpassas mer till distansformatet.
Utfall
31 studenter var registrerade på kursen under vårterminen, och fick brevet om kursvärderingen.
7 studenter skrev tentan i mars eller maj.
5 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
Jag har gjort tentan:
Tentat och godkänd: 3 svar
Tentat men ännu ej godkänd: 1 svar
Jag har inte tentat än, men räknar med att göra det: 1 svar
Jag har inte tentat än, och räknar inte med att göra det: 0 svar
Kursen innehåller sju inlämningsuppgifter. Hur många är du klar med?
Alla 7 inlämningsuppgifterna: 2 svar
6 inlämningsuppgifter: 1 svar
5 inlämningsuppgifter: 1 svar
4 inlämningsuppgifter: 0
3 inlämningsuppgifter: 0
2 inlämningsuppgifter: 0
1 inlämningsuppgift: 0
Inga inlämningsuppgifter: 1 svar
Om du inte gjort klart kursen, och inte planerar att göra det,
kan du förklara vad det var som gjorde att du lagt ner den?
Efter godkännande av handledaren, fick jag, på grund av strul med visual studio, hoppa över inlämningsuppgift nr 6.
Inl. uppg. nr 7 körde jag fast vid och har inte hunnit med denna innan
tentan. Då jag gjorde tentan, men underkänd så tappade jag lite
självförtroende på att klara kursen. Jag har vid vissa tillfälle sökt
handledare via telefon och på kontoret, för att eventuellt få upp
inspirationen, men har ej lyckats. Jag vill gärna klara kursen men
behöver en liten kick på vägen.
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
(Totalt, inte per vecka!)
Genomsnitt bland dem som var klara med både tentan och alla labbarna: 40 timmar
(svaren: 40, 40)
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
Genomsnitt: 15 veckor
(svaren: 17, 6, 12, 20, 20)
Genomsnitt bland dem som var klara med både tentan och alla labbarna: 13 veckor
(svaren: ca 6, 20)
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
Mycket bra feedback på inlämningsuppgifterna
Bra support från föreläsare vid frågor och problem
Bra svårighetsnivå på de flesta uppgifterna och trevligt att man fick tips på vad som kunde förbättras med varje uppgift.
Detta har varit en av de bästa kurserna på universitetet. Supporten och pedagokiken har varit helt suverän. Konstruktiv kritik mycket bra. Även då jag gjort bra ifrån mig har jag fått en hel del tiups på alternativa metoedr för att ytterligare höja nivån. ag har stor respekt för handledaren av denna kurs. (Thomas Padron McCarthy). Nivån på tentan var faktikt relevant vad gäller hela kursinnehållet. Kurslitteratur i forma av kompendie var helt kanon. Tyvärr blev jag underkänd...
Bra upplägg på de flesta inlämningsuppgifterna, och tentan tyckte jag också höll en lagom nivå.
Tyckte upp lägget var bra med mycket exempel och så
Skriv vad du tyckte var dåligt (eller i alla fall inte helt perfekt) med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
Uppdatera bilder i Kompendiet, sekvensdiagrammen var svåra att tyda
Förläsningsanteckningarna var jobbiga att följa, iaf för mig som läste kursen på distans distans, vissa saker var inte förklarade fullt ut. Har inget bra förslag på hur detta kan lösas dock.
Detta saknade jag:
Lite mer fokus på pekare
Nämnt Malloc och Free
T.ex. det obligatoriska momentet i allegro-uppgiften kändes lite väl enkelt. Det var ju trots allt näst sista uppgiften i serien så lite mer kunde allt krävts.
Den sista inlämningsuppgiften tyckte jag drar iväg på en lite för hög nivå. Med andra ord känns den lite för svår för denna kurs...Men det kanske beror på att jag har för höga krav på hur den ska lösas, eller att jag helt enkelt inte har tillräckliga kunskaper. Vore tacksam för lite feedback på denna.
Kodmaterialet till kursen bör kanske ses över och skrivas som helt portabel kod som fungerar både på Windows-, Linux- och Macplattformen. Inte så bra med Microsoftspecifik kod.
Jag hade en hel del strul med Visual Studio med de olika grafik biblioteken, skulle vara bra om det fanns med i kursen med lite förklaringar att det kan uppstå mm. Och ev. hur man löser det.
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
Läs genom Kompendiet direkt, samt kolla i boken om pekare. Här finns bra underlag till inlämningsuppgifterna.
Försök bli klar med inlämningsuppgifterna i tid. Man lär sig (Eller om man redan kan, repeterar) mycket som hjälper till på tentan.
Matematikkunskaper A-D underlättar. I mitt fall hade det varit svårt om jag inte tidigare läst både java och C-sharp. Denna kurs är ett mycket bra komplement till de tidigare kurserna. För att förstå vad som döljer sig under olika självklara metoder. Ex. string.
Skjut inte upp arbetet med inlämningsuppgifterna! Och har du inte programmerat något innan kursen, räkna med att vissa av uppgifterna kan ta en hel del tid att bli klara med.
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
Nej det räcker så :-)
Har ingen synpunkt
Kanske en övergripande fråga; "Hur väl tycker du att du behärskar programmeringsspråket C efter kursen?"
Kursledarens kommentarer
Jag borde vidarekoppla min telefon från kontoret (där jag ofta inte är) till mobilen (som jag nästan alltid har med mig).
Men å andra sidan står mobilnumret på hemsidan och i alla mail jag skickar ut.
Jag ger ganska detaljerade kommentarer på inlämningsuppgifterna,
och det går bra i en sån här kurs med få studenter.
I större kurser kan ett sådant arbetssätt förstås bli svårt att hinna med.
(Men det underlättar att jag sett många av de vanliga felen och förbättringsmöjligheterna tidigare,
och kan klippa och klistra från gamla kommentarer.)
En del av bilderna i kompendiet är mycket riktigt svårlästa.
Det beror på uppgraderingen från Microsoft Office till OpenOffice.org,
som inte är helt kompatibla.
Så fort jag hinner ska jag rita nya bilder.
(Vilket år som helst.)
Föreläsningsanteckningarna är nog ganska svåra att följa om man läser kursen på distans.
Det är ursprungligen inte tänkta för självstudier, utan som ett stöd till studenter på föreläsningarna.
Men så fort jag hinner ska jag göra ett mer distansinriktat material.
(Vilket år som helst.)
Jag håller med om att en C-programmerare behöver lära sig mycket mer om pekare och minneshantering med malloc och free.
Men eftersom det här är en grundkurs, som är tänkt att kunna läsas som första programmeringskurs,
så hinner vi inte med så mycket. Det kommer i stället i fortsättningskursen "Programmeringsmetodik",
som tyvärr inte finns som distanskurs än.
Den obligatoriska delen av Allegro-uppgiften är väldigt enkel, och vi borde kanske lägga till lite mer.
Å andra sidan går uppgiften ut på att lära sig använda bibliotek,
och det är något som ger tidsödande praktiska problem för en del studenter.
Den sista inlämningsuppgiften är större och svårare än de andra,
och det kanske skulle behövas en eller ett par mellanuppgifter,
så det inte blir ett stort hopp i svårighet och nya saker.
Å andra sidan finns det övningsuppgifter som jag tycker fyller en del av det gapet.
Kursen handlar i huvudsak om standard-C, och är därför lika tillämplig på Windows som till exempel Linux,
men för att göra intressanta saker (som till exempel att visa grafik) måste man använda systemspecifika utökningar.
Vi använder några sådana, och då för Windows, men i mån av tid kommer vi att göra Linux-versioner av de delarna.
De flesta studenterna kör Windows, men några använder Linux, och har då problem med vissa uppgifter,
och har efterfrågat Linux-anpassningar.