Vi ska ladda hem källkoden. Under rubriken Stable branch 4.2.2 source releases hittar vi källkoden i "Unix friendly format", vilket betyder en gzippad tar-fil. När jag skriver detta heter den allegro-4.2.2.tar.gz. Klicka på den, och ladda hem filen.
Eller ta bara den här lokala kopian av filen: allegro-4.2.2.tar.gz
sudo apt-get install build-essential sudo apt-get install libx11-dev
Packa upp tar-filen:
Det skapas en katalog som heter allegro-4.2.2. Gå till den katalogen, konfigurera, bygg och installera:tar xvzf allegro-4.2.2.tar.gz
I underkatalogen examples finns några olika exempelprogram. Vi provkör ett par av dem:cd allegro-4.2.2 ./configure --prefix=/home/padrone/allegro/installation --enable-dbglib make depend make make install
Eftersom vi installerade Allegro på en lite ovanlig plats, hamnade biblioteksfilerna inte där de brukar finnas, så för att programmen ska hitta biblioteksfilerna vid körning, måste vi tala om var de finns. Det kan vi göra genom att sätta omgivningsvariabeln LD_LIBRARY_PATH. Så här skriver man i bash, som är ett av de vanligaste skalen:./examples/exhello ./examples/exlights
Programmen avslutas genom att man trycker någon tangent.LD_LIBRARY_PATH=/home/padrone/allegro/installation/lib export LD_LIBRARY_PATH
För att kompilatorn och länkaren ska hitta Allegro-biblioteket, lägger vi in följande rader i en fil som heter Makefile:mkdir /home/padrone/allegrospel cd /home/padrone/allegrospel
Vissa saker, till exempel var X11-biblioteken finns, kan variera mellan olika Linux-versioner. Man kan använda programmet allegro-config, som finns i underkatalogen bin i installationskatalogen, för att automatiskt generera (en del av) det som ska stå i makefilen:LDLIBS += -L/home/padrone/allegro/installation/lib -L/usr/X11R6/lib LDLIBS += -Wl,--export-dynamic -lalld-4.2.2 -lalld_unsharable CPPFLAGS += -I/home/padrone/allegro/installation/include -DDEBUGMODE CFLAGS += -Wall -std=c99 -pedantic
Skapa en källkodsfil, till exempel med namnet allegrospel.c, och skriv in eller kopiera följande programkod:/home/padrone/allegro/installation/bin/allegro-config --libs debug /home/padrone/allegro/installation/bin/allegro-config --cppflags debug
#define USE_CONSOLE #include <allegro.h> int main(void) { if (allegro_init() != 0) return 1; allegro_message("Hej!"); return 0; } END_OF_MAIN()
Vi måste sätta omgivningsvariabeln LD_LIBRARY_PATH på samma sätt som ovan. Så här skriver man alltså i bash:
LD_LIBRARY_PATH=/home/padrone/allegro/installation/lib export LD_LIBRARY_PATH
Kompilera och provkör programmet:
Om allt är rätt, ska det dyka upp en ruta med texten "Hej". Beroende på vilken version av fönstersystemet som man använder, kan rutan se ut på olika sätt. Jag får en ruskigt stor och ful ruta:make allegrospel ./allegrospel
Nu har vi konfigurerat projektet för att använda debug-versionen av Allegro-biblioteket, med dynamisk länkning. Det passar bra när vi utvecklar och provkör våra egna Allegro-program, men om vi ska skriva spel och distribuera dem till andra, bör vi använda en annan konfiguration. Den som vill lära sig mer om detta kan läsa mer till exempel i filen allegro-4.2.2/docs/build/unix.txt.