Det här är en sammanställning av kursvärderingen som genomfördes efter vårterminen 2009.
Läraren skickade ut ett brev till de studenter som deltagit i kursen
(inte bara de som skrivit tentan)
där de uppmanades att fylla i ett webbformulär med frågor om kursen.
Kursvärderingarna i original finns tillgängliga för den som vill läsa dem.
Kort sammanfattning:
Lärarens tolkning är att kursen i huvudsak fungerar bra,
men det vore bra med mer anpassning av kursmaterialet till distansformatet.
Utfall
39 studenter var registrerade på kursen under vårterminen, och fick brevet om kursvärderingen.
7 studenter skrev tentan i mars eller maj.
11 kursvärderingar lämnades in.
Frågorna
Jag har gjort tentan:
Tentat och godkänd: 7 svar
Tentat men ännu ej godkänd: 0 svar
Jag har inte tentat än, men räknar med att göra det: 3 svar
Jag har inte tentat än, och räknar inte med att göra det: 1 svar
Kursen innehåller sju inlämningsuppgifter. Hur många är du klar med?
Alla 7 inlämningsuppgifterna: 6 svar
6 inlämningsuppgifter: 2 svar
5 inlämningsuppgifter: 0
4 inlämningsuppgifter: 1 svar
3 inlämningsuppgifter: 1 svar
2 inlämningsuppgifter: 0
1 inlämningsuppgift: 0
Inga inlämningsuppgifter: 1 svar
Om du inte gjort klart kursen, och inte planerar att göra det,
kan du förklara vad det var som gjorde att du lagt ner den?
Jag registrerade mig på kursen i tron på att den var helt i distans som det stod på den del sidor. Men när jag hörde mig för var det en tenta i skrivsal så då hoppade jag av kursen innan den börjat.
Det är på grund av barnpassningen.
Ungefär hur många timmar, inklusive allt, har du lagt ner på kursen?
(Totalt, inte per vecka!)
Genomsnitt bland dem som var klara med både tentan och alla labbarna: 234 timmar (168 om extremvärdet 500 ignoreras)
(svaren: vet ej, 60, 150, 180, 280, 500)
Hur många veckor har du hållit på med kursen?
Genomsnitt bland dem som var klara med både tentan och alla labbarna: 12 veckor
(svaren: ca 5, 20, 8, 20, 10, 10)
Skriv vad du tyckte var bra med kursen,
och som vi bör göra likadant nästa gång kursen går:
Oftast snabba svar på uppgifter, med bra förklaringar i de fallen kompletteringar var nödvändiga.
Lärarens feedback var bra,
Rätt bra häfte som var ihopsatt
Inlämningsuppgifterna.
Möjligheten att läsa på distans är mycket bra.
Att få använda grafik och inte bara terminal var bra.
Bra lärare som ger konstruktiv kritik och förslag på hur saker kan lösas bättre. Bra uppgifter!
Jag gillar att det är på distans och att det är ganska lugnt tempo. Vidare gillar jag att man kan få hjälp per mail och att jag får svar omgående.
Det fanns gott om uppgifter och inlämningsuppgifternas svårighetsgrad var på en bra nivå. Jag skulle vilja se fler programmeringskurser i detta format.
Bra inlämningsuppgifter. Bra med snabb mejlkontakt. Bra med att få lite tips och att man kan bolla lite tankar.
Upplägget i kompendiet är bra med fokus på olika delar i kodningen. Inlämningsuppgifterna är bra, någon uppgift kan vara lite svår. Bra att det finns mycket uppgifter att öva på.
Kursen var faktiskt bra. Man får ändå så mycket stöd genom de exempel som är utlagda redan.
Uppgifterna från lättare till svårare gjorde att man utvecklades snabbt. Riktigt roliga uppgifter!
Skriv vad du tyckte var dåligt (eller i alla fall inte helt perfekt) med kursen,
och som vi bör göra annorlunda nästa gång kursen går:
Användandet av Windows-specifika bibliotek är kanske inte helt optimalt i dessa tider när Mac OS och olika Open Source-projekt är på uppgång.
Vet faktiskt inte. Kanske något splittrande med tillgång till föreläsningsanteckningar, då man inte visste hur mycket av dem som var relevant.
-
Några av övningarna var lite bundna till Windows vilket gav problem när man använder Linux.
Den typen av tentamen som gavs tycker jag inte passar till kursen. Det blev mer ett test på hur bra minne man har. Dessutom skriver i alla fall inte jag program från början till slut, utan fyller på eftersom vilket ger problem när man skriver på papper. En lösning skulle kunna vara att få ha med sig boken, alternativt ett större inlämningsprojekt i slutet av kursen i stället för tentamen.
Tyckte att en av uppgifterna var lite svår att förstå, vad som skulle göras. Det var den med automatisk testning. Fick maila läraren några gånger innan jag riktigt förstod.
Pdfernas kvalite varierade något. Vissa delar är oläsligt och vissa diagram ej skönbara. Informationen i pdferna bör göras om och nya diagram bör tas fram samt att det blir upplagt i html istället. Skulle viljat att man sänt/spelat in föreläsningarna via maratech.
Kanske att man kan få lite fler tips och trix (fast det var bra som det var). Tenta har ibland sina nackdelar då man måste plugga på ett speciellt sätt och att kunna fokusera just vid det tillfälligt. Men samtidigt måste man ju kunna visa på något sätt att man kan det kursen går ut på och det går ju inte att göra utan tenta.
Övningsuppgifter kanske ska indelas i svårighetsgrad så att eleven inte fastnar på den svåraste uppgiften.
Svårt att säga, eftersom jag har inte fullföljt hela kursen.
Inget
Finns det några råd som du skulle vilja ge
till en student som just ska börja läsa den här kursen?
Lägg ner mycket tid på att förstå kod, om du inte har skrivit C förut.
De gamla tentorna är väldigt bra att plugga på.
Nej
Se till att koda mycket! Gör alla uppgifter innan tentan.
Skaffa en backup-dator ifall nåt händer med den du jobbar på!
Läs i studiematerialet, gör övningar, gör inlämningsuppgifterna. Fråga om man är osäker. Se till att programmera. (precis det som står i kursupplägget faktiskt)
Man bör göra många övningsuppgifter för att det är då man lär sig att koda rätt (får hjälp av kompilatorn).
Läs materialet uppe på kursens hemsida och var inte rädd för att fråga läraren.
Finns det några fler frågor som borde varit med på kursvärderingen?
Inte vad jag kommer på
nej
Nej, den var inte för långrandig!
Nej
Har läraren/examinatorn varit lätt att få kotakt med och har man fått det stöd som behövs. (Svar ja på bägge i mitt fall.)
Inte vad jag kommer på.
Kursledarens kommentarer
Den här distanskursen i C-programmering är en variant av den vanliga campuskursen,
med samma inlämningsuppgifter och samma tenta.
Det blir nog inga ändringar i exmainationsformerna för bara distanskursen,
utan det ska i så fall samordnas med campuskursen.
Det finns både fördelar och nackdelar med skrivsalstentor i programmeringskurser,
i synnerhet grundläggande programmeringskurser, och diskussionen om examinationsformer fortsätter.
Kursen handlar i huvudsak om standard-C, och är därför lika tillämplig på Windows som till exempel Linux,
men för att göra intressanta saker (som till exempel att visa grafik) måste man använda systemspecifika utökningar.
Vi använder några sådana, och då för Windows, men i mån av tid kommer vi att göra Linux-versioner av de delarna.
De flesta studenterna kör Windows, men några använder Linux, och har då problem med vissa uppgifter,
och har efterfrågat Linux-anpassningar.
En del av pdf-filerna ser lite konstiga ut, och ska göras om så fort jag hinner.
Åtminstone en del av materialet borde täckas av mer distansanpassade föreläsningar,
till exempel som de webbsidor med ljudspår som jag gjort till mina andra distanskurser.
Så fort jag hinner, det också.