Tillbaka till lektionslistan

Mobila applikationer med Android och Mobiltelefonapplikationer med Java ME: Lektion 1

Idag: Om smarta telefoner och andra små datorer, och hur man programmerar dem.

Klicka på startknappen i den lilla mediaspelaren ovan för att lyssna på lektionen. (Man kan behöva vänta en stund på att ljudfilen laddas ner.) Om mediaspelaren inte syns, eller om det inte fungerar av något annat skäl, kan man klicka här för att ladda ner mp3-filen (ca 24 minuter, ca 23 megabyte). Beroende på hur webbläsaren är konfigurerad kan det kräva ett separat mp3-spelarprogram av något slag.

Tänk på att lektionerna ger en översikt och introduktion. Du måste arbeta med kursmaterialet och övningarna för att tillgodogöra dig kursen.

Bild 1: Thomas

Läraren, Thomas Padron-McCarthy, 22 augusti 2011

Bild 2: HP41C, en programmerbar miniräknare från cirka 1979

Handdatorernas föregångare. Uttbyggbar till 2 kilobyte minne för program och data. 12-teckensdisplay för siffror och tecken. Ingen grafik. Exempel på program: matrisberäkningar, statistik, kurvanpassning, väckarklocka. Ingen synkning mot dator.

hp41c, en programmerbar miniräknare från cirka 1979

Bild 3: Apple Newton, den första riktiga handdatorn, från 1993

En riktig handdator, eller PDA (personal digital assistant). Tryckkänslig skärm, "pekskärm", och pekpenna (engelska: "stylus"). Dyr, och fick inte plats i en normal ficka. Blev aldrig någon succé.

Apple Newton, den första riktiga handdatorn, från 1993

Bild 4: PalmPilot 1000, den första populära handdatorn, från 1996

Den första av en lång serie handdatorer baserade på PalmOS. Fick plats i en ficka. 128 kilobyte minne. Under många år framåt var PalmOS helt dominerande på handdatormarknaden. Ordet "palmpilot" blev en synonym till "handdator".

PalmPilot 1000, den första populära handdatorn, från 1996

Bild 5: IBM Simon, världens första smartphone, från 1992

(Visades 1992. Lanserades 1993.) En "smartphone", dvs en kombinerad handdator och telefon. Inbyggd kalender, adressbok, miniräknare, anteckningar, e-post, fax, spel. Pekskärm för fingrar eller pekpenna.

IBM Simon, världens första smartphone, från 1992

Bild 6: Handspring Treo 180, en PalmOS-smartphone från 2001

Den utstickande antennen, som sedan länge var borta från vanliga mobiltelefoner, är mest till för att det ska synas att det är en telefon.

Tryckkänslig gråskaleskärm. 16 megabyte minne, ej utbyggbart. Exempel på program: Adressbok, kalender.

Handspring Treo 180, en PalmOS-smartphone från 2001

Bild 7: Treo 180 med luckan uppfälld

Ett exempel på att det finns handdatorer med "riktigt" QWERTY-tangentbord.

Treo 180 med luckan uppfälld

Bild 8: iPAQ rz1710, en Pocket PC-handdator från 2004

Använder Pocket PC från Microsoft, som numera nog är vanligare än PalmOS. Tryckkänslig färgskärm i "kvarts-VGA-porträttläge": 320 x 240 bildpunkter. 25 megabyte minne, utbyggbart med Secure Digital-kort. Lite dyrare modeller har trådlös anslutning med Bluetooth och trådlöst nät med WLAN. Exempel på program: Pocket Word, Pocket Excel, Internet Explorer, Windows Media Player.

iPAQ rz1710, en Pocket PC-handdator från 2004

Bild 9: iPhone, från 2007

Dyr, men blev snabbt populär. 2008 öppnade Apple också sin App Store, där man kan köpa och ladda ner program för telefonen, "appar" (applikationer).

Apple iPhone, från 2007

Bild 10: Den första Android-telefonen, från 2008

HTC Dream, från 2008

Bild 11: HTC Desire, en Android-telefon från 2010

Jag råkar ha en sån.

HTC Desire, från 2010

Bild 12: W800i, en mobiltelefon med Java-stöd, från 2005

256 megabyte minne, utbyggbart med Memory Stick Duo till fyra gigabyte. Innehåller Java. Exempel på program: Adressbok, kalender, musik- och filmspelare. Var går egentligen gränsen mellan "smartphone" och "vanlig mobiltelefon"?

W800i, en mobiltelefon med Java-stöd, från 2005

Bild 13: Antal användare i USA t.o.m. april 2011

Från Eric S. Raymonds blogg 3 juni 2011. Olika smartphone-plattformar:

Antal användare för olika smartphone-tillverkare, april 2011

Tillägg 27 augusti 2018:

Enligt Smartphone-artikeln i Wikipedia beräknar analysföretaget Gartner att marknadsandelarna (mätt i antal levererade nya telefoner) i hela världen för de olika smartphone-operativsystemen under första kvartalet 2018 var 86,1% för Android, 13,7% för iOS (dvs iPhone) och 0,2% för alla andra (inklusive Windows). Android är den dominerande plattformen för smartphones och surfplattor.

Samsung är den största tillverkaren, med 20-23 procent av världsmarknaden, följt av Apple med 13-15 procent, och Huawei med 9-10 procent.

Bild 14: Marknadsandelar i USA t.o.m. april 2011

Från Eric S. Raymonds blogg 3 juni 2011.

Marknadsandelar för olika smartphone-tillverkare, april 2011

Bild 15: Marknadsandelar i hela världen, andra kvartalet 2011

Källa: Smartphone-artikeln i Wikipedia.

Marknadsandelar för olika smartphone-tillverkare, andra kvartalet 2011

Bild 16: Visual Studio, med emulator och en handdator

Moderna handdatorer och mobiltelefoner programmeras inte genom att man sitter och knappar på själva enheten, utan man programmerar och kompilerar på en vanlig dator, och överför sen programmet. Ofta finns en emulator, så man kan provköra sina program på den vanliga datorn.

Visual Studio, med emulator och en handdator

Bild 17: En tillämpning som körs på en handdator

Handdatorer och smartphones har begränsningar jämfört med skrivbordsdatorer:

Och fördelar:

En tillämpning som körs på en handdator

Bild 17: Sammanfattning av utvecklingen

Sammanfattning av utvecklingen

Repetera några ord

  1. handdator
  2. PDA
  3. synkning
  4. pekskärm (engelska: touchscreen)
  5. tryckkänslig pekskärm
  6. kapacitiv pekskärm
  7. PalmPilot
  8. PalmOS
  9. Bluetooth
  10. WLAN
  11. smartphone
  12. dumbphone
  13. emulator
  14. iPhone
  15. Android
  16. Java ME

Läsanvisningar

Om man vill kan man läsa om smartphones, iPhone och Android på Wikipedia.

Programmeringsövningar

Det finns inga programmeringsövningar till den här lektionen.

Tillbaka till lektionslistan


Thomas Padron-McCarthy (thomas.padron-mccarthy@oru.se), 29 augusti 2018