Det här är hemtentan som går lördag 17 januari 2015 i kursen Mobila applikationer med Android.
Ansvarig lärare är
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
telefon 070-73 47 013.
Instruktioner
-
Skriv och provkör programmet som beskrivs i uppgiften,
och skicka sen in det färdiga programmet till mig
(thomas.padron-mccarthy@oru.se)
inom 24 timmar, dvs senast klockan 08:00 på söndagen.
-
Uppgiften ska lösas enskilt, dvs inga grupper av två eller flera studenter.
-
Du får använda dator, böcker och vilka andra hjälpmedel som helst, men
du får inte samarbeta eller fråga någon (utom mig).
-
Om du behöver fråga något, så kontakta gärna mig.
Det är nog bäst att ringa eller SMS:a,
för jag kommer kanske inte att sitta vid datorn.
-
Packa ihop hela katalogen med applikationen i en Zip-fil, och skicka den som en bilaga.
(Även rar- och tar-filer fungerar.)
APK-filen (Androids kompilerade installationsfil) ska vara med.
Men döp först om Zip-filen från nånting.zip till exempelvis nånting.info
(inte nånting.txt) för att överlista överambitiösa virusfilter.
-
Om du inte senast under måndagen får e-post från mig med en bekräftelse
på att du skickat in uppgiften,
bör du kontakta mig, enklast genom att ringa eller SMS:a mig
(ifall det är e-posten som inte fungerar).
-
Godkänt resultat på den här hemtentan ger betyget G på teoridelen av kursen.
För att få hela kursen godkänd krävs dessutom godkända inlämningsuppgifter.
Uppgiften
Vi ska göra ett klickspel.
Klickspel (engelska "clicker games") är en sorts spel som är enkla att spela,
som inte kräver särskilt mycket skicklighet (eller någon alls),
och som inte egentligen leder fram till en vinst eller något annat.
Ett av de första är
Cookie Clicker.
Ett exempel på ett spel som man kan räkna som klickspel är
Tap Titans.
Man slåss med monster genom att klicka på dem.
När man klickat ihjäl ett monster kommer det ett nytt. Och så håller det på.
Tap Titans på en Android-enhet:
Ett annat exempel på ett spel som man kan räkna som klickspel är
Cow Evolution.
Man slår ihop två kor, och då utvecklas de till en ny och mer avancerad ko.
Efter ett tag har man fyra meter höga telepatiska kor,
och fortsätter man får man kilometerhöga monsterkor
och till sist gudomliga kor som är tusentals kilometer.
Den skicklighet som krävs är mycket begränsad.
Man pekar på en ko och drar den till en annan likadan ko.
Cow Evolution på en Android-enhet:
Utvecklarna av klickspel gör det inte alltid enbart av omtanke om mänskligheten,
utan de kan tjäna pengar på sina spel.
Dels kan spelen innehålla annonser,
och dels erbjuder en del av spelen köp inuti appen.
Om man tycker att det går för långsamt att slå ihop kor i Cow Evolution,
kan man köpa speldiamanter, som man kan köpa nya kor för.
Köp inuti Cow Evolution:
Det klickspel vi ska göra är enklare, men fångar ändå klickspelens essens:
Det ska finnas en knapp som man klickar på, och appen ska visa hur många gånger man klickat.
Dessutom ska det finnas en köp-knapp, så man kan köpa 1000 klick för, till exempel, 7 kronor.
Så här kan köpet av extraklick se ut.
Vi nöjer oss med att simulera betalningen.
Man fyller i ett kreditkortsnummer och klickar på Betala!-knappen,
så kommer man tillbaka till huvudaktiviteten, med tusen extra klick.
Krav
-
Spelet ska visa en skärm med en Klick-knapp,
en Köp-knapp
och en räknare som anger antalet klick.
-
Om man klickar på Klick-knappen
ska räknaren ökas med ett.
-
Om man klickar på Köp-knappen
ska man komma till en Köp-skärmbild,
där man kan mata in ett kreditkortsnummer
och sen klicka på en Betala-knapp.
När man klickat på knappen ska man komma tillbaka till den vanliga skärmbilden,
och räknaren ska ha ökats med 1000.
-
Om man inte klickar på Betala-knappen,
utan avbryter köpet genom att trycka på bakåtpilen,
ska man inte få några extraklick!
-
Man får, men måste inte, göra någon form av kontroll av kreditkortsnumret,
till exempel att det består av rätt antal siffror.
-
Det är inte ett krav att man kan dra pengar på riktigt!
-
Det behöver inte se ut exakt som i exemplet.
Så länge funktionaliteten med klick och köp finns med,
är det tillåtet att variera appens utseende och beteende.
-
Det är bra om spelet inte avslutas, kraschar eller glömmer alla klick
om man vrider på telefonen,
men det är inte ett krav.
-
Det finns inget krav på att klicken ska sparas om appen avslutas.
Tips
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
15 januari 2015