Tillbaka till lektionslistan
Mobila applikationer med Android och Mobiltelefonapplikationer med Java ME: Lektion 1
Idag: Om smarta telefoner och andra små datorer, och hur man programmerar dem.
|
Klicka på startknappen i den lilla mediaspelaren ovan för att lyssna på lektionen.
(Man kan behöva vänta en stund på att ljudfilen laddas ner.)
Om mediaspelaren inte syns, eller om det inte fungerar av något annat skäl, kan man
klicka här för att ladda ner mp3-filen (ca 24 minuter, ca 23 megabyte).
Beroende på hur webbläsaren är konfigurerad kan det kräva
ett separat mp3-spelarprogram av något slag.
Tänk på att
lektionerna ger en översikt och introduktion.
Du måste arbeta med kursmaterialet och övningarna för att tillgodogöra dig kursen.
|
Bild 1: Thomas
Bild 2: HP41C, en programmerbar miniräknare från cirka 1979
Handdatorernas föregångare.
Uttbyggbar till 2 kilobyte minne för program och data.
12-teckensdisplay för siffror och tecken. Ingen grafik.
Exempel på program: matrisberäkningar, statistik, kurvanpassning, väckarklocka.
Ingen synkning mot dator.
Bild 3: Apple Newton, den första riktiga handdatorn, från 1993
En riktig handdator, eller PDA (personal digital assistant).
Tryckkänslig skärm, "pekskärm", och pekpenna (engelska: "stylus").
Dyr, och fick inte plats i en normal ficka.
Blev aldrig någon succé.
Bild 4: PalmPilot 1000, den första populära handdatorn, från 1996
Den första av en lång serie handdatorer baserade på PalmOS.
Fick plats i en ficka.
128 kilobyte minne.
Under många år framåt var PalmOS helt dominerande på handdatormarknaden.
Ordet "palmpilot" blev en synonym till "handdator".
Bild 5: IBM Simon, världens första smartphone, från 1992
(Visades 1992. Lanserades 1993.)
En "smartphone", dvs en kombinerad handdator och telefon.
Inbyggd kalender, adressbok, miniräknare, anteckningar, e-post, fax, spel.
Pekskärm för fingrar eller pekpenna.
Bild 6: Handspring Treo 180, en PalmOS-smartphone från 2001
Den utstickande antennen, som sedan länge var borta från vanliga mobiltelefoner,
är mest till för att det ska synas att det är en telefon.
Tryckkänslig gråskaleskärm.
16 megabyte minne, ej utbyggbart.
Exempel på program:
Adressbok, kalender.
Bild 7: Treo 180 med luckan uppfälld
Ett exempel på att det finns handdatorer med "riktigt" QWERTY-tangentbord.
Bild 8: iPAQ rz1710, en Pocket PC-handdator från 2004
Använder Pocket PC från Microsoft,
som numera nog är vanligare än PalmOS.
Tryckkänslig färgskärm i "kvarts-VGA-porträttläge": 320 x 240 bildpunkter.
25 megabyte minne,
utbyggbart med Secure Digital-kort.
Lite dyrare modeller har trådlös anslutning med Bluetooth
och trådlöst nät med WLAN.
Exempel på program:
Pocket Word, Pocket Excel, Internet Explorer, Windows Media Player.
Bild 9: iPhone, från 2007
Dyr, men blev snabbt populär.
2008 öppnade Apple också sin App Store,
där man kan köpa och ladda ner program för telefonen,
"appar" (applikationer).
Bild 10: Den första Android-telefonen, från 2008
-
Företaget Android, Inc. grundades 2003.
-
Köptes av Google 2005.
-
HTC Dream, den första Android-telefonen som gick att köpa.
Släpptes 22 oktober 2008.
Bild 11: HTC Desire, en Android-telefon från 2010
Jag råkar ha en sån.
Bild 12: W800i, en mobiltelefon med Java-stöd, från 2005
256 megabyte minne,
utbyggbart med Memory Stick Duo till fyra gigabyte.
Innehåller Java.
Exempel på program: Adressbok, kalender, musik- och filmspelare.
Var går egentligen gränsen mellan "smartphone" och "vanlig mobiltelefon"?
Bild 13: Antal användare i USA t.o.m. april 2011
Från
Eric S. Raymonds
blogg
3 juni 2011.
Olika smartphone-plattformar:
- Android (från Google)
- RIM = Research In Motion = Blackberry (populär i USA)
- Apple = iPhone
- MS = Microsoft = Windows Phone 7 och gamla Windows Mobile
- HP = Hewlett-Packard = PalmOS
Bild 14: Marknadsandelar i USA t.o.m. april 2011
Från
Eric S. Raymonds
blogg
3 juni 2011.
Bild 15: Marknadsandelar i hela världen, andra kvartalet 2011
Källa:
Smartphone-artikeln i Wikipedia.
Bild 16: Visual Studio, med emulator och en handdator
Moderna handdatorer och mobiltelefoner programmeras inte genom att man sitter
och knappar på själva enheten,
utan man programmerar och kompilerar på en vanlig dator,
och överför sen programmet.
Ofta finns en emulator,
så man kan provköra sina program på den vanliga datorn.
Bild 17: En tillämpning som körs på en handdator
Handdatorer och smartphones har begränsningar jämfört med skrivbordsdatorer:
- Mindre skärm, ljussvagare, kanske ingen färg
- Annorlunda inmatningsanordningar: kanske bara några få knappar, kanske pekskärm
- Mindre minne
- Långsammare processor, kanske emulerade flyttal
- Sämre "grafikkort"
- Långsam, intermittent och kanske dyr nätkontakt (ibland ingen alls)
- Begränsad programmeringsomgivning (t ex färre klasser i GUI:t)
- Begränsad batteritid
- Mindre lugn omgivning (användaren står i ett gathörn och har bråttom)
Och fördelar:
- Ofta positionsbestämning med GPS eller (snabbare men mycket sämre noggrannhet) mobilmaster
- Ofta en inbyggd telefon
- Man har den med sig
Bild 17: Sammanfattning av utvecklingen
Repetera några ord
- handdator
- PDA
- synkning
- pekskärm (engelska: touchscreen)
- tryckkänslig pekskärm
- kapacitiv pekskärm
- PalmPilot
- PalmOS
- Bluetooth
- WLAN
- smartphone
- dumbphone
- emulator
- iPhone
- Android
- Java ME
Läsanvisningar
Om man vill kan man läsa om smartphones, iPhone och Android på Wikipedia.
Programmeringsövningar
Det finns inga programmeringsövningar till den här lektionen.
Tillbaka till lektionslistan
Thomas Padron-McCarthy
(thomas.padron-mccarthy@oru.se),
21 oktober 2011